Vorige pagina (nog openstaand of aanklikken):    Toekomst        

logo MoNUment-O



                   ©                                                                                                                                           Laatst gewijzigd:   10 juli 2015  


Taal / Language

PRO-LOOG

....van een studie- en/of onderzoeks- pro-ces,
dus een inleidend deel in de vorm van een in paragrafen ingedeelde SAMENVATTING van iets dat 'gaande' is,
voorafgegaan door een NAVIGATIEADVIES.


NAVIGATIEADVIES

Het navigeren op deze website en de structuur ervan zijn functionele aspecten van een kunstzinnig experimenteel proces.
Die structuur wordt weergegeven in drie inhoudspagina's.
Net als deze pagina na de openingspagina Toekomst, openen die pagina's voor het behoud van snel overzicht bij het doorlopen van het experimentele proces in een nieuw browser-tabblad.
Zie:
- Sitemap.....
en de inhoudsopgave van:
- een Webboek-O - WB-Inhoud;
- een Webillustratie-O (nog geheel in bewerking)- WI-Inhoud.

Verder het advies om na het lezen van deze Pro-loog elke volgende website-pagina, tot en met een pagina met de titel Welkom, alleen te openen via 'Volgende pagina' in de tweede navigatiebalk en ook de op het moment openstaande pagina eerst goed te lezen en adviezen op te volgen voordat wordt doorgeklikt. Op sommige onderwerpen wordt op de achtereenvolgende pagina's namelijk steeds verder in detail ingegaan.
Om snel te kunnen schakelen tussen reeds bezochte pagina's, openen ook die volgende webpagina's in een nieuw browser-tabblad.

Met uitzondering van de pagina's ( zie WB-Inhoud ) :
- I ¨ V. Noten,
- I ¨ V. Bijlagen,
- I ¨ V. Literatuur,
- I ¨ V. Links,
is bij de pagina's van het eigenlijke kunstzinnige proces, genaamd Het Drieluik-O de 2e (nog grotendeels in bewerking) (zie de Sitemap), daar bewust niet voor gekozen.
Dat die pagina's in dat Drieluik niet in een nieuw tabblad openen moet bijdragen aan een functie van 'contra-adaptatie' in het kunstzinnige experimentele proces (later meer hierover).

Vervolgens opent de volgende onderstaande pagina met 'onderliggende' informatie ook in een nieuw tabblad maar hoeft niet geopend te blijven om het kunstzinnig experimentele proces te kunnen ondergaan (zie de Sitemap):
- Logboek;

 


SAMENVATTING

In deze Pro-loog wordt na de tweede navigatiebalk verder in een aantal paragrafen toegelicht:

- wat de aanleiding is, zie: Motief;
- wat het uitgangspunt is, zie: Vooronder- en Probleemstelling;
- welke onderzoeksmethode wordt nagestreeft, zie: Voorstel;

- welke (voorlopige)overwegingen het proces sturen, zie: Voorbeeld;
- wiens bestaan dit kunstzinnige experimentele proces voortbrengt, zie: Wie is ?;
- waartoe wordt opgeroepen, zie: Naschrift;


Jan Luttmer      


Mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Taalunie en het Instituut voor Nederlandse Lexicologie

Volgende pagina:    Kopierecht        


Level A conformance icon, 
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0                          Creative Commons License



Motief:
-------------

Deze website wordt door mij gepresenteerd als een kunstzinnig experiment omdat intuïtieve ingevingen tijdens een zoektocht naar wat 'menselijk' is mij er toe hebben aangezet. Het is uitgegroeid tot een op intuïtie berustende wijze van (zelf)onderzoek.
Wie, wat, waar en waar-om, -door, -voor is de mens en ben ik dus ook zelf.

Pogingen een synthese te bereiken tussen Kunst, Filosofie en Wetenschap, waarbij en waarin mathematica een belangrijke 'ondersteunende' rol vervult, is de onderzoeks-'methodiek'.
Daarbij probeer ik de meest eenvoudige formuleringen te vinden om de meest complexe (adaptieve) systemen en processen, zoals bijvoorbeeld de mens, te duiden. Zie bijvoorbeeld sommige pagagrafen op de pagina I ¨ V. Bijlagen

Voorafgaand aan een uitnodiging op deze website deel te nemen aan het kunstzinnige proces, samen op ontdekkingsreis te gaan in het menselijke brein (door mij beleefd als een groots avontuur), is het wenselijk dat bezoekers zichzelf eerst informeren over een deel van de voorgeschiedenis ervan.

Dat deel betreft het thema 'Duurzame Ontwikkeling (D.O.)'. Het is niet het hoofdthema van deze website, maar slechts één van de aanleidingen daartoe. Op de webpagina DEZE WEBSITE (zie de Sitemap) staat in de paragraaf Wat vooraf ging meer informatie.

Vanuit mijn beleving tot op een zeker moment, dat D.O. een absolute vereiste was om de menselijke beschaving in stand te houden en verder te ontwikkelen, zag ik het meehelpen bevorderen van het (blijven)nadenken over de vraag 'wie, wat, waar en waarom we zijn' en daarover in dialoog komen en blijven nog als enige mogelijkheid om de verschillende opvattingen over het bestaan in deze wereld eventueel te overbruggen. Sinds 2004 wilde ik daar een bijdrage aan leveren, hoe bescheiden dat ook zou zijn en hoe onzeker de uitkomst ook zou worden.

Echter....
al nadenkend daarover ging ik mij vervolgens afvragen of de invloed die een mens denkt uit te kunnen oefenen op en in zijn bestaan misschien een illusie is. Ook door wat vooraf is gegaan aan mijn interesse voor D.O. begon ik mijzelf opnieuw een aantal vragen te stellen, zoals:

    Wat is mijn relatie als mens met de natuur?
- Bestaat en fuctioneert de mens met heel zijn/haar doen en laten in volstrekte samenhang, volledig deeluitmakend van, danwel onlosmakelijk 'verstrengeld' met de principes, systemen en processen van de natuur, die ook weer moeten worden opgevat als deelaspecten van 'het werkelijke'? (zie voor een nadere uitleg van het begrip 'het werkelijke' verder de website).
Wat zijn de conseqeunties als het denken, leren, voelen en handelen van mij als mens deelaspecten van de natuur zijn?
- Als de deelvraag onder de vorige hoofdvraag bevestigd moet worden, is dan de beleving als mens invloed te kunnen hebben op het bestaan en van het hebben van een wil een 'noodzakelijkheid' die ligt besloten in 'zoals die natuur is'? - Dus is die invloed en dat hebben van een wil in feite een illusie omdat het voelen, denken, leren en handelen van de mens volledig bepaald is en wordt door zoals de natuur is, in samenhang en onder invloed van alle deelaspecten van het werkelijke? - Zijn de grondgedachten van religies en levensovertuigingen alleen maar 'te kort schietende' menselijke 'interpretaties' van het werkelijke? Interpretaties ofwel vervormingen van het werkelijke die, beleefd als waarheid, in tegenstelling tot wat binnen religies en levensovertuigingen beleefd wordt, een juist inzicht in dat werkelijke belemmeren?
Zijn er beperkingen aan mijn 'bewustzijn'?
- Is er een kleinst mogelijk samengestelde en alles bepalende éénvoud die aan de complexiteit van de natuur, dus inclusief mijzelf, ten grondslag ligt? Een complexiteit die in mate en omvang door de mens nog niet of misschien wel nooit kan worden overzien? - Zijn ontwikkelingen zoals ze gaan en door de mens worden beleefd, door de mens niet vast te stellen bepaaldheden.... ........omdat de mens de complexiteit ervan niet kan overzien als gevolg van het feit dat de mens zelf een deelaspect is van de, uit die alles bepalende éénvoud voortkomende complexiteit?
Wat betekent dan onder andere het begrip D.O. voor mij?
- Als alle voorgaande vragen bevestigd moeten worden, kan D.O. dan slechts een aanduiding zijn van een proces naar inzicht in een samenhang van ontwikkelingen waaraan en waarmee de mens ge- en verbonden is? Een leer- en bewustwordingsproces dat de mens in samenhang met een proces van voortgaande 'adaptatie' binnen de natuur doormaakt? - Dus is D.O. niet een proces dat de mens zelf daadwerkelijk in gang kan zetten of bevorderen, maar worden sommigen en sommige delen van de mensheid er toe 'aangezet' onder invloed van zoals de natuur is?

Zo leidde D.O. bij mij opnieuw,

misschien dus - omdat mijn bewustzijn er deel vanuit maakt - door zoals de natuur is,
tot de overweging:
- Dat we.......,
  hoewel we misschien de beleving hebben al veel te weten en steeds meer te zullen gaan weten,.....
  ........waarschijnlijk als mens in een staat zullen blijven verkeren van 'niet-weten'.


En ook tot een soort besef, her- of erkenning van de noodzaak:

- van een 'pas op de plaats' op alle gebieden, wat een inzet betekent van slechts onderhoud op het materiële
  vlak...
  ........en maximale aandacht, herbezinning en vooruitgang op het immateriële vlak,....
  als enige mogelijkheid om eventueel wél tot een écht weten in staat te zijn.
En voorlopig ontstond bij mij de opvatting dat D.O., als een leer- en bewustwordingsproces en onderdeel van het in de allereerste zin van deze paragraaf aangegeven (zelf)onderzoek, wel mijn volle aandacht verdient.
Op de volgende webpagina KOPIERECHT (derde pagina van deze website) vraag ik daarom speciale aandacht voor het thema.
Naast de eerder genoemde nadere informatie op de webpagina DEZE WEBSITE ga ik in een aparte bijlage bij het Webboek op deze website verder in op het begrip D.O., zie de WB-Inhoud (nog openstaand?), 2e opsplitsing (vier hoofdstukken), hoofdstuk V¨V.1. Adaptionistische kunst (drie paragrafen), paragraaf V¨V.1.t. Duurzame Ontwikkeling(nog in bewerking).


- - - - - -

Terugkomend op het proces dat ik doormaakte kwam ik tot het besluit mijn inzet voor D.O. te verruilen voor een autodidactische studie psychologie met een aantal onderzoeksprojecten. Elke volgende vraag zoals hiervoor beschreven die ik mijzelf had gesteld, was gestoeld op een bevestigend antwoord van de voorafgaande vragen. Ik wilde vervolgens onderzoeken waarom de veronderstellingen die in de vragen als boven besloten liggen niet juist kunnen zijn.

En ook begon ik mij vervolgens af te vragen wat de beste onderzoeksmethodiek zou zijn. Dat werd de al eerder genoemde poging tot synthese tussen Kunst, Filosofie en Wetenschap. Deze website is één van de resultaten daarvan. Ook het hiervoor genoemde studieproject staat ook op deze website beschreven en is dus opzichzelf weer een integraal onderdeel van het (zelf)onderzoek aan de hand van de website als kunstzinnig experiment. Zie de WB-Inhoud (nog openstaand?), 3e splitsing (acht x twee hoofdstukken in vier cycli), CYCLUS - V ¤ V, hoofdstuk V ¤ V.1.4. MoNUment-O(nog in bewerking).

Een antwoord vinden op de meervoudige vraag 'wie, wat, waar ben ik en waarom ben ik dat' wordt door mij gezocht in de 'natuur als geheel' zoals die door mij wordt verondersteld, in zoals ik ben als mens in relatie met die natuur. Niet gebaseerd op de een of andere doctrine voor zover ik mij dat bewust kan zijn. En dus zowel gebruikmakend van een emperische als rationele benadering en ook niet in een geloof in antwoorden op zulke vragen vanuit religies of levensovertuigingen. Want op grond van mijn veronderstellingen beschouw ik die antwoorden voorlopig als deelaspecten van de natuur doordat het percepties zijn van de mens die ook zelf een onderdeel is van die natuur.
Net zoals ook al mijn veronderstellingen die ik hier opschrijf deelsapecten daarvan zijn.

En uitgaande van mijn veronderstellingen hebben dan vanzelfsprekend álle vraagstellingen en opvattingen over die natuur, zowel de vanuit religieus perspectief beantwoorde vragen en opvattingen als de te onderzoeken vraagstellingen aan de hand van de wetenschappelijk methode, in het kader van mijn onderzoek mijn interesse.

Hoe ik worstel met en waarover zal met deze website duidelijk zijn. Daarbij stel ik de vraag aan de orde of en in welke mate het naïef is te denken als mens invloed te kunnen hebben op ontwikkelingen en processen zoals die gaan.
Over hoe anderen 'worstelen', mede belangrijk als de noodzakelijke spiegel voor mijzelf, is veel te vinden in de literatuur, maar ik hoop toch ook door middel van experimentele kunst in de vorm van een website, die dus zowel een communicatie-medium als kunstproduct is, daar meer over te vernemen en wat dat dan weer mag inhouden. Mijn streven naar D.O. werd aldus om te beginnen een gerichtheid op het verkrijgen van meer inzicht in mijzelf,....
........... een gerichtheid op 'Inhoud'.

Dat wordt in de volgende paragraaf Vooronder- en probleemstelling op deze pagina verder toegelicht.


_______

Terug naar: Proloog / Samenvatting

_______


Vooronder- en probleemstelling:
----------------------------------------------

Mijn gerichtheid op Inhoud betekent dat ik de 'Vorm' ondergeschikt tracht te maken aan de 'Inhoud'.
Daarvoor heb ik onder andere deze website opgezet waarmee ik probeer een vorm van kunst te realiseren die experimenteel is om drie redenen:


Ten eerste:

  Zoals elke kunstenaar allerlei middelen en materialen gebruikt om een kunstwerk te produceren,
  wil ik om specifieke redenen, zowel als ontwerper als beheerder, de mogelijkheden van een computer
  en internet benutten om dat te doen. Wat die mogelijkheden zijn wil ik al doende ontdekken.
  Bijvoorbeeld het kunnen doorverwijzen naar onderliggende websitepagina's, de structuur van de
  pagina-indeling en de wijze waarop gecommuniceerd kan worden bieden mij interessante invalshoeken.
  Het Inhoud gericht zijn kan de consequentie hebben dat ik niet alle mogelijkeheden zal benutten.


Ten tweede:

  Binnen de literatuur is de roman een vorm van kunst die gecreëerd wordt middels een fictief verhaal.
  De mate van voorstelbaarheid van dat verhaal bepaalt onder andere of het een goede roman is.
  Om dat te bereiken wordt vaak gebruik gemaakt van feitenkennis die gestaafd wordt door bijvoorbeeld
  historisch/wetenschappelijk en cultuur/filosofische (literatuur)onderzoek. En zoals met elk kunstwerk
  wordt met een goede roman zo mogelijk een ander perspectief op de werkelijkheid geboden.
  Ik wil dat perspectief ook bieden door het onderzoek, in mijn geval naar 'het werkelijke',
  in een kunstzinnig proces of - eindresultaat te integreren. Daarbij probeer ik een synthese tot stand
  te brengen tussen kunst, filosofie en wetenschap. Het fictieve verhaal is hier een paradigma
  dat is samengesteld uit een hypothese met stellingen.


Ten derde: 

  En zoals ook de ervaringen van het ondergaan van bepaalde omstandigheden de schrijver helpen
  een goede roman te produceren, zo hoop ik aan de hand van onderzoek ervaringen en inzichten
  te verkrijgen.
  Dat onderzoek komt hier tot stand door een paradigma te toetsen aan de praktijk.
  En omdat ik dat toetsen aan de praktijk probeer te integreren in het kunstzinnige proces, is het
  ontwikkelings- en wordingsproces van de kunstwerken zelf hier de omstandigheid voor die ervaringen
  en inzichten.
  Niet alleen bij de realisatie van deze website als kunstwerk/onderzoek, maar ook bij alle andere
  toekomstige kunstwerken/onderzoeken die hopelijk in samenwerking tot stand komen.
  Het maken van kunst, zoals deze website, is dus een aspect van het onderzoeksproces.
  
Als een vorm van kunst wil ik dus onderzoeks-projecten initiëren op basis van een hypothese met stellingen. Hopelijk kan ik zo de essentie van zowel het eindresultaat als het proces er naar toe blootleggen. En de resultaten van dat onderzoek zullen weer het ontwikkelingsproces van die kunstwerken beïnvloeden. Uitgaande van de vooronderstelling dat alles natuur is, inclusief de mens, dus ook het voelen, denken, leren en handelen van de mens en wat de consequentie heeft dat het hier ook om een vorm van zelfonderzoek gaat, draait het in die onderzoeksprojecten dan om de wederkerige vraag:
- Wat en hoe is die natuur en dus ook, hoe kan dat voelen, denken, leren en handelen vanuit
  'zoals de natuur is' worden verklaard..
- en hoe is vanuit het voelen, denken, leren en handelen van de mens, maar dus ook, hoe is vanuit
  'zoals het voelen, denken, leren en handelen van de mens is ', de natuur te verklaren?
En is het dan voor een mens wel mogelijk om door onderzoek precies te weten te komen wat en hoe de natuur is als de mens met zijn denken zelf deel is van dat wat onderzocht wordt?
Ook deze en de voorgaande vragen zijn daardoor als vraag meteen een voorbeeld van waarover die onderzoeksprojecten handelen, onder andere over de vraag waarom er vragen zijn aan de hand van zoals de natuur is. Waarom stelt een mens vragen? Wat zegt het begrip 'waar', eventueel aangevuld met een voorzetsel? En hoe is die natuur dan? Of is zo'n vraag en zijn al die andere vragen dus niet te beantwoorden omdat we er waarschijnlijk niet zeker van kunnen zijn of de natuur wel te doorgronden is als ons denken ook een deelaspect is van die natuur?

Op grond van het uitgangspunt dat alles natuur is, maar vooral omdat elke onderzoeker daarmee als mens zelf deel is van wat onderzocht wordt, is een ingewikkelder, problematischer en omvangrijker onderzoek waarschijnlijk niet denkbaar. Helaas dus een niet te voorkomen gevolg van de probleemstelling. En een zinnig resultaat is ook zeker niet van één mens en in één mensenleven te verwachten.
Ik doe hier slechts een voorstel voor een bepaalde opzet van onderzoek waarvan ik mij afvraag of het de meeste kans van slagen biedt. Voorlopig worden door middel van de pagina's op deze website, die dus als een kunstvorm moeten worden beschouwd, meer vragen opgeworpen en -geroepen dan antwoorden gegeven.
Het door- en meemaken van het kunstzinnige experimentele proces kan de consequentie hebben dat we van al onze opvattingen die we vormen op grond van wat we als mens ervaren minder overtuigd zullen geraken. Voor velen waarschijnlijk een gruwel.

Verder wordt deze website onder het pseudoniem DeSider-O gepresenteerd. Dat pseudoniem is als een logogram aan het eind van elk op zichzelf staand website-onderdeel geplaatst. De 'O' in het logogram verwijst naar een hypothese over het 'Nu'.
De enige reden om een pseudoniem aan te nemen is uit een behoefte de intenties achter het maken en beheren van de website in één woord tot uiting te brengen. Die intenties worden op de pagina Voor<..>waarde (vijfde pagina), in luik 2, Alias duidelijk gemaakt.


_______

Terug naar: Proloog / Samenvatting

_______


Voorstel:
------------

Door wat met de probleemstelling hiervoor wordt aangegeven, zijn in mijn beleving de bestaande onderzoeksmethodieken niet toereikend genoeg om bijvoorbeeld uit de door die probleemstelling te verwachten cirkelredeneringen te kunnen ontsnappen. En ook is het onontbeerlijk dat denkkracht vanuit alle wetenschappelijke disciplines wordt gebundeld en evaluatie van de onderzoeksresultaten door een zo breed mogelijk veld van disciplines wordt uitgevoerd.
Zou met het doorlopen van de volgende drie onderzoeks-fasen het wél mogelijk worden om daadwerkelijk tot het bewustzijn door te laten dringen 'hoe het werkelijk is', dus ook om vast te stellen of de veronderstelling dat alles natuur is, inclusief het voelen, denken, leren en handelen van de mens eventueel niet-juist is?

Ten eerste:

   Het in samenwerking uitvoeren van op intuïtie berustende kunstzinnige projecten, zoals ook eigenlijk
   de bedoeling is met deze website, waarbij getracht wordt een synthese te bereiken tussen kunst, filosofie
   en wetenschap.

     Bekend is dat intuïtie wél vaak een aanleiding is voor het verkrijgen van meer inzicht
     binnen de wetenschap. Maar wat is de betekenis van intuïtie in relatie met 'natuur-zijn'?
     En die poging tot synthese is géén nieuw idee, maar zo ver bekend nog nooit gebruikt
     als (ook wetenschappelijke) onderzoeksmethodiek. Zie verder de website.


Ten tweede:

   Het poneren van stellingen als pogingen te duiden wat gedacht wordt dat er 'gaande' is als resultaat
   van die synthese tussen kunst, filosofie en wetenschap.

     Het poneren van stellingen is ook een gebruikelijke methode, maar gezien het experimentele 
     karakter van het willen bereiken van een synthese tussen kunst, filosofie en wetenschap, is het in 
     de praktijk nog weinig, of misschien zelfs helemaal nog niet beproefd. Het is dus niet duidelijk of het 
     tot andere stellingen zal leiden dan met gebruikelijke onderzoeksmethodieken. Zie verder de website.


Ten derde:

   Als toetsing van die stellingen,...
     door middel van de wetenschappelijke methode proberen aan te tonen dat wat gedacht wordt dat gaande is 
     niet juist kan zijn...
   in plaats van te zoeken naar een bevestiging.

    Pas aan het begin van deze eeuw schijnt ontdekt te zijn dat het zoeken naar bevestiging ontstaat onder
    invloed van zogenoemde spiegel- of interactieneuronen in de hersenen. En hoewel inductie,
    het tot algemene regels komen aan de hand van specifieke waarnemingen, volgens bijvoorbeeld
    een citaat uit Wikipedia:
   "als een geldige bewijsvorm wordt gezien en dat wetenschappers gericht zijn op het bewijzen en niet op
    het falsificeren van theorieën",
    wordt hier echter geen concessie geduld.
    Maar waarom zou dat dan tot een ander resultaat leiden? En kan verwacht worden dat zo'n resultaat 
    eventueel volledig tegengesteld zal zijn aan een resultaat aan de hand van naar een bevestiging
    zoekende methodiek? En kan falsificatie, het weerlegbaar kunnen zijn van de uitkomsten, in een
    wetenschappelijke benadering nog wel stand houden als de onderzoeker zelf deel is van dat wat
    onderzocht wordt? Zie verder de website.
Zo moet op een bepaalde wijze intersubjectiviteit in het onderzoek worden bewerkstelligd. Maar het blijft een grote vraag of bijvoorbeeld de eerder genoemde cirkelredeneringen zijn uit te sluiten, bijvoorbeeld ook nodig om vast te kunnen stellen of zo'n onderzoeksmethodiek zelf wél gaat werken?
En wat is eigenlijk bewustzijn?

De onderzoeksmethodiek is nader toegelicht in de informatiebrochure, getiteld 'Adaptivisme'.
Naar dit document is verwezen in de inleidende tekst van de (als mijn advies is opgevolgd nog openstaande) pagina 'Sitemap'.
Maar het is als bijlage ook toegevoegd aan het 'Webboek-O' en maakt als zodanig ook deel uit van het kunstzinnige experimentele proces.
Zie de (als ook daarvoor mijn advies is opgevolgd nog openstaande) pagina 'WB-Inhoud'.


_______

Terug naar: Proloog / Samenvatting

_______


Voorbeeld:
---------------

Voorlopig probeer ik, beginnende met deze website, zelf de methode te volgen en hoop ik dat ik kan ervaren wat de barrières zijn om tot het gewenste inzicht te kunnen komen.
Na een inleidend deel, verspreid over een aantal pagina's, dient de rest van deze website dus als een voorbeeld van een op intuïtie berustend kunstproject en dat beschouwd moet worden als een oefening van de eerste twee onderzoeks-fasen van zo'n onderzoeksmethodiek, door mij aangeduid als 'adaptivistische' en 'adaptionistische' kunst. Daarmee ben ik dan dus ook zelf onderwerp voor onderzoek.

Als ik als mens deel ben van de natuur, is te verwachten dat hoe en wat ik voel, denk, handel en leer ook iets moet zeggen over hoe en wat de natuur is.
Als bescheiden voorbeeld kan misschien zoiets als een ogenschijnlijk onbelangrijke volgorde van de drie fasen in de hiervoor voorgestelde onderzoeksmethodiek dienen. Hoe onvermijdelijk is het dat mijn denken sterk wordt bepaald door bepaalde natuurlijke principes, die mij onder andere een tijdservaring geven zonder dat ik mij dat altijd bewust ben?

Want is, hoewel alle genoemde begrippen worden ervaren als deelaspecten van een voortschreidend nu:
- 'intuïtie' misschien gerelateerd aan de toekomst (voor-deel),
- het 'duiden' aan het heden (oor-deel) 
- en het 'toetsen' aan het verleden (na-deel)?
En daarmee samenhangend de betiteling tussen haakjes achter deze driedeling, maar ook op de volgende website-pagina's (zie aldaar), als:
-     voor      -deel, -stel of -beeld;
-     (be)oor -deel;
-     na        -deel of -schrift.
Zelfs de tijdsbepaling in de verdeling van het openingsprotocol van deze website over twee maal drie pagina's voordat het eigenlijke kunstzinnig experimentele proces begint, te weten:
-  Toekomst (wat komen gaat als de website bezocht gaat worden);
-  Pro-loog (wat gaande is als de website bezocht wordt);
   en het hierna te openen
-  Kopierecht (wat in acht genomen moet worden als de website bezocht is),

als ook:

-  Welkom (als uitnoding deel te nemen aan wat komen gaat);
-  Deze Website (als beschrijving van wat als proces gaande is),
-  Voor<->waarde (als uitleg van waarop dat wat komen gaat gebaseerd is);

heb ik achteraf kunnen aanbrengen.

Echter de volgorde van de paragrafen met voorinformatie op deze pagina Pro-loog en de pagina's Welkom, Voor<-->waarde en de structuur van het Webboek-O (indeling van hoofdstukken en paragrafen) is door mij wel bewust van te voren overeenkomstig de drie tijds-elementen bedacht.


Maar misschien nog veelzeggender:

- wat zegt de structuur en het gebruik van taal...
  (lineair in de tijd in een doorgaand veranderend nu ?)
  ...over de structuur en werking van mijn hersenen op grond van mijn vooronderstellingen?
Maar wat is tijd? En ik werp hier tussendoor ook zomaar even de vraag op of 'levenskracht' niet als één van de vele fundamentele natuurkrachten moet worden beschouwd. Kan ik alles hier in woorden uitdrukken door mijn 'er-zijn' als gevolg van misschien een tegengestelde werking tussen zwaartekracht en levenskracht, waardoor levenskracht 'tijd weet te overbruggen' in de vorm van het verschijnsel 'leven'?

Over de verschillende thema's die, vervat in vragen in deze proloog, worden aangestipt, zijn ongetwijfeld vele boeken geschreven. Naarmate dit project vordert zullen verschillende daarvan, al dan niet door anderen erop opmerkzaam gemaakt, op volgende webpagina's zeker worden aangehaald als dat relevant is.

In het Naschrift op deze webpagina vraag ik extra aandacht voor een aantal voorwaarden met voorstellen en een opmerking over de rechten(CC-Licentie) die de lezer wordt gegund.
En wat zegt bijvoorbeeld dat dan weer over mij?


_______

Terug naar: Proloog / Samenvatting

_______


Wie is ?



Door mijn geboorte op 13 augustus 1948 zijn mij de namen Johannes, Pieter, Philippus gegeven....
    en draag ik vaders achternaam Luttmer.
        Maar... ik ben, voel, denk, leer en handel... wie, wat of hoe... ik ben, voel, denk, leer en handel ....
            en vermoed een één-zijn met een Al-één.

Daar aard en omvang van kennen is mij niet gegeven, maar ik 'voel' het in mijn diepste wezen 'zijn'....
    en ervaar gehelen als delen van gehelen.
        Slechts vermoedens vallen mij ten deel, over een ongekende omvang aan adaptive complexiteit....
            en eraan ten grondslag liggende één-voud.

Daardoor interesseert mij welk '-isme' dan ook, maar vertrouw geen enkele in vorm gegoten wijsheid....
    en beschouw mij met een overtuiging dood.
        Juist dienstbaar zijn aan het verschijnsel 'leven', vraagt van mij een levenslang, lerend bestaan....
            en een verwonderd, bescheiden en open zijn.

Door mijn moeder, met achternaam De Rooij, ben ik vanuit een beleefde toekomst in een 'nu' geworpen....
    en ervaar delen als gehelen van delen.
        Met een aan 'Weten' gevoeld verlies door het 'in leven zijn', verlang ik naar die 'toekomst' terug....
            en vandaar mijn aanname van de naam...


                                                                                                                                                      logo DeSider-O



Meer informatie over mij als persoon is te vinden aan het eind van de cyclus van het Webboek-O.
Zie de WB-Inhoud (nog openstaand?), 3e splitsing (acht x twee hoofdstukken in vier cycli), CYCLUS - V ¤ I, hoofdstuk V ¤ I.1.4. Het Persoonllijke (nog in bewerking).


_______

Terug naar: Proloog / Samenvatting

_______


Naschrift:
-------------

Voorlopig aannemend dat:

- er een natuur is die in omvang en betekenis voor de mens nog grotendeels onbekend is,
- het lichaam/geest probleem niet zou bestaan als we die natuur nog meer zouden kunnen doorgronden,
- de mens in eenheid met die natuur meer kan 'weten' dan de mens nu doet. Een weten dat in mijn
  beleving meer is dan kennis hebben,
- het geloof in een 'schepper' of 'creator' als een zelfoverschatting van de mens is aan te merken, omdat
  het impliceert dat we alles al zouden weten,
wil ik er in bijdragen om meer te weten.

Onder andere door een autodidatische psychologiestudie als voorstadium van deze website en door een vermoeden van hoe de natuur inclusief de mens is, heb ik, als een ijk-/referentiemiddel om te trachten het door mij veronderstelde nog onbekende werkelijke mee af te kunnen tasten, een persoonlijke, maar ook voorlopige visie op het mens-zijn ontwikkeld (zie verder deze website).
Ik wil in mijn resterende leven de mensheid wat ik als medemens in mijn beleving het beste kan doen aanbieden. Dat is meewerken aan een werkelijk inzicht in wie, wat, waar en waarom we zijn, zodat alle mensen op deze wereld zo mogelijk daadwerkelijk 'tot elkaar kunnen komen'.
Vanuit die, op een hypothese berustende, visie en instelling en door een groot verlangen het uiterste te willen bereiken in wat nog mogelijk is gedurende de rest van mijn leven, richt ik mij tot hen die eventueel met mij willen samenwerken in pogingen Vorm ondergeschikt te maken aan de Inhoud.

Om dat doel te bereiken is het denk ik belangrijk:
- de volgende voorwaarden te stellen - - wat een bewust-zijn van Vorm betekent, zie a) achter de nummering,
- met daarbij op die voorwaarden gebaseerde voorstellen - - wat een gericht-zijn op Inhoud betekent, zie b) als schuingedrukte tekst:

1. a) Aannemen, dat de mens absoluut één is met de natuur, er mee verbonden is en dat wat een mens ook doet en
        zelfs leert, denkt en voelt dus ook van invloed is op de ander en ook andersom.
b) Laten we ophouden de ons in de weg staande problemen om machtsposities en 'gemak' te verkrijgen en te bestendigen af te wentelen op de ander, zowel in plaats als in tijd.
2. a) Onderkennen, dat 'macht' een belangrijk ordescheppend aspect is van het verschijnsel 'leven' en dat dus ook ieder mens als levend organisme in een zekere mate behoefte heeft aan macht, de één meer of minder dan de ander.
b) Laten we ons, zo veel als mogelijk is, verzetten tegen alle mogelijke vormen van machtsuitoefening, zowel in woorden als in daden en waarbij, volgens een adaptivistische visie, zowel degene die macht uitoefent als ook degene die het zich laat 'welgevallen' in het voelen, denken, handelen en leren gedomineerd worden door 'Vorm' ( voorlopig naar mijn beleving nog aan te duiden als een ingeperkt zijn tot op het niveau waarop de kenmerken van dier-zijn overwegend op de voorgrond staan ).
3. a) Begrijpen, dat in de natuur een 'zelforganiserend', op onbalans gestoeld, vormend proces gaande is tot er weer een evenwicht ontstaat. Dat is dan gestoeld op het vermoeden dat de natuur op een zeker spontaan moment naar een balans 'terugvloeit' (overeenkomstig het begrip 'entropie' binnen de thermodynamica). En ook begrijpen dat vorming tegenstellingen creëert, onderscheidend(o.a. diversiteit) en afscheidend(o.a. dood) werkt. Daardoor kan bijvoorbeeld elke vorm van winst niet bestaan zonder dat er ergens in de totale samenhang van de natuur evenredig tegenoverstaand verlies is en een gevoel van echte vrijheid niet kan bestaan in een verhouding waarin reële (economische)machtsongelijkheid bestaat. Dus als iets wat oplevert, gaat dat altijd ten koste van iets anders.
b) Laten we, met uitzondering van een zoeken naar mogelijkheden om de communicatie te verbeteren, de 'toepassing van kennis' ( voorlopig in mijn beleving door het dierlijke in de mens ) zoveel als mogelijk beperken. We beschikken niet over zoveel kennis om inzicht te kunnen hebben welke gevolgen het op de lange termijn, maar vooral in de totale omvang van de natuur heeft. Laten we vooral kennis toepassen om kennis te vergroten. Laten we alle denkkracht bundelen. Laten we alle kennis delen. Laten we ons één voelen. Laat ons 'weten'........ ..........om het weten en niet om de macht of uitsluitend ons comfort,... zodat we, volgens een adaptivisitsche visie, in het voelen, denken, handelen en leren geïnspireerd en 'geleid' worden door, en geconcentreerd zijn op 'Inhoud' ( in mijn beleving op dit moment ook wel aan te duiden als op het niveau komen waarop het specifieke kenmerk van mens-zijn overwegend op de voorgrond staat ). Kortom ..... Laten we weer 'echte' wetenschap gaan bedrijven!


In de bijlage 'Adaptivisme' op deze website (zie onderaan paragraaf Voorstel hierboven) is te lezen dat Vorm en Inhoud volgens mijn voorlopige visie fundamentele deelaspecten zijn van:

zowel
- het deel van de natuur zoals wij die, inclusief onszelf als mens, bewust kunnen waarnemen,
als
- het deel van de natuur dat veronderstelt wordt nog buiten onze bewuste waarneming te vallen.
Beiden in samenhang te duiden als 'het werkelijke'.
Het gericht zijn op Inhoud betekent dus het zoeken naar de balans in 'het werkelijke' en dus ook een zoeken naar 'het werkelijke' zelf.


Overigens beschouw ik mijn inspanningen, zoals al eerder aangegeven, als zeer bescheiden bijdragen, omdat ik denk dat écht weten slechts door samenwerking tot stand kan komen in een gezamenlijke gerichtheid op 'Inhoud'.
En dan ook nog alleen onder bepaalde voorwaarden.
En het kan ook alleen als er een acceptatie is dat we als mens 'niet-wetend' zijn.

Mijn zoeken begint vanuit een machtsbasis, mijn eigen bestaan, en dus:
Mits alle rechten die de wet biedt in acht worden genomen en behoudens nog drie aanvullende voorwaarden (zie volgende pagina in de tweede navigatiebalk hiervoor), is in principe op alle informatie die op deze website kan worden verkregen een Creative Commons (CC) licentie van toepassing.

Deze proloog is in de 'ik-vorm' opgesteld en wordt afgesloten met mijn naam. Omdat het kunstzinnige experimentele proces ook een zelf-studie is, een beschouwing door een zekere afstand te nemen tot mij zelf, wordt die vorm bij alle volgende website-pagina's losgelaten en worden die pagina's afgesloten met een pseudoniem. Zowel in de paragraaf Wie is als aan het eind van de paragraaf Vooronder- en probleemstelling hierboven heb ik daar al iets over geschreven.
Op de (ook in die laatste paragraaf reeds naar verwezen) vijfde pagina Voor<-->waarde, te bereiken via de vierde pagina van deze website Welkom (of via de Sitemap), wordt mijn pseudoniemkeuze (alias) verder toegelicht .


_______

Terug naar: Proloog / Samenvatting

_______


Taal / Language


( Nog in bewerking / still under construction ).


Nederlands.
-----
Het Nederlandse schrift van deze website, zal in een kunstzinnig omvormingsproces heel geleidelijk veranderen naar een nieuwe, adaptivistische kunsttaal.
Er wordt gestreefd naar een op basis van kennis over de natuur te ontwikkelen universele schrifttaal die in de eigen natuur (moeder)- of overleveringstaal kan worden gesproken.


English.
-----
Dutch, the written language of the website, will be an artistic transformation proces, gradually changing to a new, adaptivistic and artificial script language.
The aim is to develop universal script language based on knowledge about nature which can be spoken in the domestic natural language.


Deutsch.
-----
Durch eine künstlerische Transformation übertragen wird die Niederländische geschriebene Sprache dieser Website schrittweise Umstellung auf eine neue, adaptivistische, künstliche Sprache.
Das Ziel ist eine auf Wissen über die Natur universellen Skriptsprache zu entwickeln die in des heimischen natürlichen Sprache gesprochen werden kann.


France.
-----
Néerlandais, la langue écrite de ce site sera un processus de transformation artistique, évolue progressivement vers un nouveau adaptivistische langue artificielle.
L'objectif est de une sur la base de connaissances sur la nature pour développer le langage de script universel dans la langue nationale naturel peut être parlée.


Espaniol.
-----
Holandés, la lengue escrita de este sitio web será un proceso de transformación artística, cambiando gradualmente a una adaptivistische nuevo lenguaje artificial.
El objetivo es que se basa en el conocimiento acerca de la naturaleza para desarrollar el lenguaje script universal en el lenguaje natural nacional se puede hablar.

_______

Terug naar: Proloog

_______