Schilderijen van Ria
Laatst gewijzigd: 15 september 2018 | ||||||
Allen: | ||||||
In alfabetische volgorde onder de schilderijen de schilderij-keuzes van ieder aangegeven zodat meteen te zien is welk schilderij het betreft.
Onder de naam eerst het voorkeur-volgordenummer met daarachter de reden indien toegestaan (graag even controleren). Opmerking van Astrid:
| Als er een schilderij is dat ik waardeer en iemand anders zou dat ook wel willen hebben, dan gaat het niet naar mij.
| Wat betreft nr. 33 en 34 denk ik dat Ria hier het leven van de Aboriginal schilderde en die twee dus bij elkaar horen. The Aboriginal people hier zeggen dat ze deel zijn van/één zijn met en voortkomen van moeder aarde en de natuur. De figuren zijn bijna samen vloeiend met de natuur en ze heeft ook de "ghost" trees (bomen met witte barken) geschilderd die heel speciaal zijn voor Australia. Ik denk ook dat bij elkaar gehouden moet blijven de nrs 53, 58, en 66 met de Australische bloemen, bladeren, takken, planten. Wat ook duidelijk een serie is en een weergave van de verschillende volkeren in een rijke schakering verbonden in kleurrijke rainbow uitdrukkingen vind ik moeilijk om die schilderijen te verspreiden tussen de verschilende familie leden, maar wie ben ik. Opmerking van Marc:
| "Ik hoop dat het in het Engels goed is, anders duurt het me te lang.
| Wanneer ik het in het Nederlands vertaal, klinkt het vaak niet goed". Opmerking van Jan:
| Ik ben het met Astrid eens dat de nr's 53(58) en 66 bij elkaar horen, maar die wil ik ook graag in mijn bezit hebben.
| Ik vind het ook belangrijk dat de thema-schilderijen bij elkaar blijven: - Mode door de eeuwen heen, nr's 7 en 68. - Blaasinstrumenten in verschillende culturen, nr's (door Ben opgemerkt) 12 en 20. - Dans (ballet), nr's. 21, 42 (door Ben opgemerkt) en dan ook 48. - Voetbal, nr's 22 en 23. Van die schilderijen zijn de nr's 12 (Astrid) en 20 (Ben) gekozen. Ik wil de overige wel, maar woeker met de ruimte. Veel feitenkennis, nauwgezetheid, geduld en uithoudings-/doorzettingsvermogen liggen er bij de grotere schilderijen onder andere aan ten grondslag. Door gesprekken die ik met Ria heb gehad over spiritualiteit en verder bestudering van de schilderijen denk ik nu beter te begrijpen wat sommige voorstellen en ontstaan twee nieuwe thema-groepen. Deze schilderijen zijn voor mij nu belangrijker dan ik in eerste instantie dacht: - Tijd en oneindigheid, nr's 9, 11, 27. - Alles is energie in beweging, nr's. 6, 14, 19, 31 en 45 ook bij elkaar horen. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
I love the good feel factor, organic shapes, the sense the universe is connected with love. She clearly loved working with blues and earthy orange tones. |
Cor: |
1) 1. - Het schilderij heeft al bij ons in Amersfoort gehangen.
In gesprek met haar over wat ze er mee bedoelde kwam dus de titel naar voren: "je kan niet de ellende van de hele wereld dragen. Begin bij de mensen dicht bij je". Dat spreekt me wel aan. Gerard heeft het schilderij ook al eens in een viering gebruikt als thema. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Surely a painting in everyone's heart for obvious reasons,... Just sneakily putting it on my wish list,... just in case everyone else is assuming that everyone will have it on their wish list ... and leaving it off. |
Astrid: |
2) 6. - Wat op mij indruk maakt is de weergave van de ogen, de juwelen die we kunnen vinden wanneer we iemand echt aankijken of dat ze weergeven wat hier in Autralie gezegd wordt "The beauty is in the eye of the beholder" (Ik kan mij op het moment niet herinneren hoe dit gezegde in het Nederlands gezegd wordt) (was 1) --.) |
Amber: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
Volgens mij hoort dit schilderij ook bij nr. 28. |
Amber: |
1) 5. - Ik vind het roze mooi |
Astrid: |
2) 5. - Ik vind de vaas met de anjers een fantastische balance en rustgevende image in kleur ook nog (was 1) --.) |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
I admire the skill she demonstrates in this painting, the depth and form, the delicate balance of 3 colour tones and the different textures. It has a lovely calm and yet vibrant also. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie mijn laatste opmerkingen met toegevoegde thema-groepen aan het begin van deze pagina. Voor Ria was alles energie (in beweging), dat zie ik terug in haar studie van lichtspectra met een bepaalde afstemming daarvan. |
Jan: |
2) - Thema-schilderij, Wil ik graag bewaard hebben. |
Marc: |
1) 8. - I love the sense of drama she has created here.
The interplay between the everyday, the traditional elements and the fantastical freedom. Quite a celebration of colour. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie mijn opmerking over thema-schilderijen aan het begin van deze pagina. Ik zie verzamelde natuurelementen met toenemende complexiteit(van lage organismen naar hogere) geplaatst in de vorm van een lemniscaat (oneindigheid) en als verbeelding van de tijd een universum op de achtergrond. |
Iris: |
1) 9. - Voor mij zijn dit dolfijnen en dat vind ik bijzondere dieren.
Verder compositie en kleuren. |
Marianne: |
1) 2. - Geloof dat dit 1 van de eerste acrylschilderijen was. Word er vrolijk van, ik zie er telkens een dolfijn in.
Ik herinner me Ria in deze periode ook vrolijk. |
Jan: |
1) 6. - Een belangrijk thema dat ik in veel van haar schilderijen terug zie is 'tijd'.
Zie ook mijn opmerkingen aan het begin van deze webpagina. Ik vermoed dat dit schilderij mij in dat licht aanspreekt vanwege de gekozen elementen, overblijfselen van levensvormen die zodanig zijn gerangschikt dat het de suggestie wekt naar een verdwijnpunt te gaan. |
Astrid: |
1) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Ik vind het een zeer reële maar artistieke weergave van de verschillende stijlen in muziek performances |
Ben: |
1) 3. - Ook weer 'still life.' Heel mooi. |
Iris: |
1) 8. - Mooie vormen uit de natuur, kleurgebruik.
Maar dit wil ik graag eerst in het echt zien voordat ik goed kan weten wat mijn voorkeur is. |
Marc: |
1) 9. - The rich autumnal colours and organic forms provide quite a strong feeling, it has presence, warmth and calm. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie ook mijn opmerkingen aan het begin van deze webpagina. Voor Ria is alles energie (in beweging), De snelheid van de beweging (de frequentie van het licht dus) bepaalt de vorm. |
Amber: |
1) 2. - Ik vind het gewoon mooi |
Astrid: |
1) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
De birds met het cubism-lijk gebergte op de achtergrond en fijne details en pastel kleuren geven mij een vredig gevoel |
Iris: |
1) 1. - De sterke herinnering aan Oma en Ria.
De compositie, de enigszins kubistische bergen, kleurgebruik, contrast 'harde' bergen en 'zachte' vogeltjes. |
Marc: |
1) 4. - Love this enjoyable dreamy painting, rich in tones.
I love that the birds have a spiritual blue free energy, contrasting with the solid darkness of stable rugged earth. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Dieren bij menselijke karaktertypes? |
Jan: |
1) 7. - Ik vraag mij af of dit schilderij een gevoelsuiting is van Ria die veel te maken heeft met de persoon op schilderij nr. 36 of met een belevenis van haar die daar los van staat.
Het kan echter ook zijn dat de persoon in relatie staat tot iemand van haar werk. Mijn geheugen helpt mij niet echt dus hoop ik dat Astrid of Cor beter geïnformeerd zijn. Als het eerste het geval is hoort nr. 18 bij schilderij nr. 36 in het licht van de speciale relatie die zij had met haar leermeester van een schildercursus in Amersfoort zoals bekend is. Ria heeft ook van hem een schilderij met een aan haar opgedragen gedicht er achter welk werk ik dan dus als verbonden voel met dit schilderij nr. 18 en misschien nr. 36. |
Marc: |
1) 10. - This painting has such a gorgeous feeling of contentment.
She is so good at creating distance. I'm sure she once told me that this is her in the painting. I certainly remember her orange dressing gown. I also think that the other person is the man in painting 36. Not entirely certain but I like that they are part of her story. |
Marianne: |
1) 3. - Mysterieus en wel mooie sfeer, hing bij de trap.
Het verhaal weet ik niet, volgens mij was het wel een herinnering van haar. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie mijn laatste opmerking aan het begin van deze pagina. Voor Ria is alles energie (in beweging), alles en iedereen is deel van éénheid in licht is bewustzijn. |
Ben: |
1) 7. - Heel leuk..... Hoe veel uren werk zit daar wel in? |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil - wil ik het wel al weet ik nog geen oplossing hoe te bewaren.
Zie mijn opmerkingen aan het begin. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil - wil ik het wel al weet ik nog geen oplossing hoe te bewaren.
Zie mijn opmerkingen aan het begin. En net als schilderij nr. 23 vind ik het ook een mooie verbeelding van de lagere drijfveren van de diersoort 'mens', namelijk een vorm van samenwerking op basis van conflict en concurrentie. In overeenstemming met, o.a., de werking van ons zenuwstelsel dat zich vertaald naar zowel het bewust als het onbewust gedrag van de mens. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil - wil ik het wel al weet ik nog geen oplossing hoe te bewaren.
Zie mijn opmerkingen aan het begin en bij schilderij nr. 22. |
Amber: |
1) 6. - kleuren en sfeer spreken Niels aan |
Astrid: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur (was 1) (2).).
Volgens mij geeft dit duidelijk weer wat Ria denkt over natuur en leven van bomen |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Ik zie dit schilderij als uitdrukking van een opvatting van Ria van afhankelijkheid en éénheid van de mens van en met de natuur. En ook als een uitdrukking van levensenergie binnen die natuur die in dit schilderij tot uitdrukking wordt gebracht via de mens (boven het geweld uitklimmend in de boom) en de bloeiende boom, beiden rijkend naar het licht. Alleen als een ander die symboliek ook ervaart hoef ik dit schilderij niet in mijn bezit te hebben. |
Marc: |
1) 7. - I see this as being Symbolic of tante Ria in a way.
She had a strong awareness of earthy processes, the struggle of life and the journey to spiritual enlightenment. It has quite a powerful effect, you really are drawn to the light. |
Iris: |
1) 5. - Compositie, kleurgebruik, woestijn: het is al zo lang ik me kan herinneren een wens van mij om een keer in een woestijn te zijn: het oneindige zachte, warme zand. |
Marc: |
1) 6. - Monotone painting again in my favourite autumnal orange colour.
I love the depth of feeling and warmth she has generated in this. |
Ben: |
1) 4. - Vind ik heel interessant. Ik zit er al een hele tijd naar te kijken. |
Jan: |
1) 1. - Een schilderij waarvan ik het bestaan nog niet wist voordat ik met dit 'project' begon en dat mij verraste.
Ik vind het niet mooi maar het heeft een mathematisch karakter en de techniek (drie zichtbare lagen over elkaar) en door mij vermoede achterliggende gedachte (zie titel op het schilderij) spreken mij aan. Daarnaast zie ik ook een verband met haar tuinarchitectuur activiteiten die ze helaas niet lang kon volhouden. Ik heb destijds met haar gesprekken gehad met de bedoeling dat samen te gaan aanpakken maar ze wilde zich toen volledig gaan toeleggen op de verzorging van moeder. Afwijkend van de ernst zijn, wat op de foto niet te zien is, de gezichtjes voor spiegeltjes in het midden van het linker en rechter deel van het schilderij. Dat vat ik op als een relatievering op een manier zoals: "Jantje huilt, Jantje lacht" of "Na regen komt zonneschijn, komt regen, enz." Wat zij er werkelijk mee voor had zullen we helaas niet meer te weten komen. |
Amber: |
1) 1. - Niels en ik vinden het zeer ontroerend. Laatste jaren van hun situatie waarin Oma nog leefde.
Volgens mij hoort dit schilderij ook bij nr. 4. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
This one will be popular I think! Very happy memories... I really admire her achievements with this and I would like to think this painting gave her comfort. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Another painting in my favourite Autumnal orange colours (beginning to wonder where I got that from!?!) Its one of the standout paintings that reminds me of visiting. Captures the 70's nostalgia somehow. Later I always found it secretly amusing ... muscled gay guy getting a sun tan, hair up in a towel, having a facial mud mask with rejuvenative cucumber slices on his eyes. (Most likely not Tante Ria's intention ... so perhaps I should be banned from this one). |
Ben: |
1) 1. - Fruit in een schaal. De kleuren zijn zo sterk.
En dan tegen dat diep blauwe kleed. Ik zie hem hier al hangen :-D. |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie mijn laatste opmerking aan het begin van deze pagina. Voor Ria is alles energie (in beweging), het onderscheidbare, tastbare voortkomend uit de onzichtbare werkelijkheid. |
Iris: |
1) 4. - Het enigszins kubistische van de bergen, kleurgebruik, ruimtegevoel. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Love a good mountain painting, especially like this one with oodles of atmosphere and a journey. I like that it has a velvety richness about it. |
Ben: |
1) 5. - Inderdaad oom Jan, ik dacht eerst dat het een soort bronzen portet van jou was.
Je ziet echt hoe haar techniek en stijl verrandert.... Ik vind dit prachtig. |
Jan: |
1) 2. - Het is een beetje ijdeltuiterij als ik aangeef dat ik mijzelf herken in dit schilderij maar vooral vind ik de kracht van de relatie tussen de mens en de natuur die het uitstraalt indrukwekkend.
En wat Astrid ook al opmerkte zie ik dit schilderij, zoals ook de aboriginals zeggen, als een uitdrukking van het voortkomen/deel zijn/één zijn van de mens uit/van/met moeder aarde en de natuur die voor mij alles omvattend is. En vind ik het dus ook als onlosmakelijk verbonden met schilderij nr. 34 dat ik dan dus ook in bewaring wil nemen. |
Jan: |
1) 3. - Hoewel de compositie mij bij dit schilderij enigszins tegen staat (waarom weet ik nog niet goed) wordt mijn keuze voor dit schilderij bepaald door mijn eerdere keuze van schilderij nr. 33 (zie mijn opmerkingen aldaar).
Wat ik ook goed vind aan beide schilderijen is dat het haar gelukt is afwijkend van al het andere werk met succes een andere techniek toe te passen, namelijk schilderen met het mes. |
Amber: |
1) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren. |
Jan: |
1) 10. - Het is dus de vraag of Ria's leermeester in de schilderskunst op dit schilderij dezelfde persoon moet voorstellen als op nr. 18
In ieder geval zie ik dit schilderij onlosmakelijk verbonden met het door Ria van hem verkregen werk met gedicht (zie opmerking bij nr. 18). |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Again the colour scheme! Fab. I think this was a personally important painting for tante Ria. I like the design & layout of it, wonderful use of tone. His face is expressive and takes on different expressions, as well as 1/2 hidden... Quite a mysterious figure, if not a little lost. Somehow the painting in the painting creates a distance or block...symbolic of her relationship with him? I think this man was her art teacher. |
Astrid: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur (was 1) (3).).
Het geeft volgens mij duidelijk weer dat zij zich bezig hield met de cosmos en hoe het allemaal werkte, bouwblokken in de schepping van de wereld enz. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Again the colour scheme! Fab. I think this was a personally important painting for tante Ria. I love that this painting has such a powerful presence, of light reflecting through different dimensions. The interaction of fluidity and solid planes. Her preferred colour scheme of blues and reds used to create an entirely different mood and expression. |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Dit schilderij vind ik belangrijk genoeg om te bewaren. In ieder geval om de ontwikkeling van Ria in het schilderen te kunnen vaststellen maar het heeft denk ik ook de potentie er later meer waardering voor te gaan voelen. |
Marc: |
2) 1. - Ik heb nog niet een "still life" in mijn selectie, dus het zou leuk zijn om er één te hebben.
Om een of andere reden doet dit schilderij me denken aan toen ik voor het eerst terug kwam in 1997, het hing in de slaapkamer boven voor. Het heeft een warme, welkom kleurenschema. |
Amber: |
1) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Dit schilderij is denk ik voor moeder(oma) bedoeld geweest. |
Amber: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
Dit nr. 40 hoort ook bij nr. 28 dat ik al eerder heb gekozen. Het hangt op dat schilderij aan de muur. |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Astrid: |
1) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Ik ervaar hierbij de hemelse muziek die iemand zich kan voorstellen in een droom |
Marianne: |
1) 1. - Mooie kenmerkende sfeer van Ria, plus muziek/ lucht als onderwerp, deze heeft mijn meeste voorkeur. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil - wil ik het wel al weet ik nog geen oplossing hoe te bewaren.
Zie mijn opmerkingen aan het begin. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
I think this painting has a connection with Marianne or that the figure is based on her (can't quite remember). ...In any case it has a beautiful fantasy/fairytale feeling, depth and skill. Demonstrates again her skill of creating depth and again her use of Blues and Autumnal oranges so successfully. She's certainly created a beautiful environment. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
I enjoy the composition of shapes, colours and textures. It has motion and somehow a feeling of 'creation' about it. |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie mijn laatste opmerking aan het begin van deze pagina. En zoals ze hier de éénheid van de mens met de natuur tot uitdrukking brengt door de gelaatsuitdrukking in een bloemknop was enig raffinement maar ook humor Ria op haar manier niet vreemd. |
Marianne: |
1) 4. - Vind dit bijna een illustratie qua stijl en ook wel vertederend eigenlijk. |
Amber: |
1) 3. - Ik vind het gewoon mooi
Extra informatie van Jan: Is een stadsgezicht van Amersfoort met een Chin.-Ind. restaurant waar Ria eens gegeten heeft (met wie?). |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Zie mijn opmerkingen onder thema-schilderijen, thema 'Dans'. |
Marc: |
1) 3. - Love it.. a self portrait and in her favourite colour scheme.
Its kind of symbolic I feel of her creative consciousness...perhaps the bald figures is me, studying how she is doing it all. She spent much time with me (and Ben) painting when we were younger...we were always learning from her and observing how she did it. It connects quite strongly in that way. I love how she is in her own creative bubble, yet connecting with the outside, providing food for thought. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Er is een periode geweest waarin Ria erg bezig was met het (oorspronkelijk Japanse?) spel vingerknopen. Ik wil het graag bewaren voor Tess. Als zij dat leuk gaat vinden heeft Ria haar iets fijns nagelaten. |
Jan: |
1) 4. - Dit heb ik altijd al qua symboliek een intrigerend schilderij gevonden hoewel het niet comfortabel voelt er naar te kijken.
Tekens van verdwenen menselijke beschaving met het spinnenweb die de vergankelijkheid extra benadrukt. Niet alleen terugkijkend maar ook geldend voor wat ons te wachten staat. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Over dit schilderij heb ik destijds uitvoerig met Ria van gedachte gewisseld maar helaas weet ik de inhoud daarvan niet meer. |
Jan: |
1) 8. - Kleur, compositie en verbinding ervan met Ria's herinnering aan Australie zoals Astrid heeft opgemerkt spreken mij erg aan.
En ook weer de combinatie van tastbare werkelijkheid en die van het onzichtbare, verbeeld door in kleuren uitgedrukte energie. |
Iris: |
1) 6. - Dit schilderij hoort naar mijn idee bij nr. 26.
Tegelijk overeenkomst (kleuren en sfeer) en contrast: rond en hoekig, verticaal en horizontaal, een berg en een diepte. Ik zou ze graag naast elkaar hangen. |
Ben: |
1) 6. - Ik ben het met Iris ééns. Die herinner ik me nog. Echt goed.. |
Iris: |
1) 7. - Aan dit schilderij heb ik vooral een sterke herinnering dat het bij Oma en Ria hoort. |
Astrid: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur (was 1) (4).).
Ik vind de oval rock in space en ronde openingen een sublieme composition met rijke delicate colours |
Marc: |
1) 5. - Have always admired this one.
I love how she has captured its earthiness, texture and strength and yet softness. Beautiful study of form and shading. |
Astrid: |
2) 2. - De schaatsenrijders in de stille koude kan ik mij volledig in verplaatsen (was 1) (7).) |
Amber: |
1) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren. |
Amber: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren. |
Marc: |
2) 1. - Ik voel.. dit schilderij heeft een positieve energie..
Het heeft beweging en een viering van kleur. Heel goed gedaan hoe elke kleur van vlinders een soort lus maken. |
Amber: |
1) 4. - Ik vind het gewoon mooi |
Jan: |
1) 5. - De levenskracht binnen de natuur komt in dit schilderij op mij over door een overdadige voorstelling in een mooie kleurstelling.
En ook hier weer de combinatie van tastbare werkelijkheid en die van het onzichtbare, verbeeld door in cirkels uitgedrukte energie. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
The detail is impressive and again shows how she can work with a wide colour palette, yet control them all so that it all blends beautiful. Her phase of circle backgrounds give it a sense of life and energy. Quite a symphony! |
Iris: |
1) 2. - Vrouwelijkheid, compositie, het zachte gebaar van de bloem in de handen: tederheid naar de natuur toe.
Het eren van de natuur. |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Feel this has a beautiful caring and gentle atmosphere, I feel like tante Ria is reaching in to rescue the flower, it reminds me of that side of her personality. |
Marianne: |
1) 5. - Deze heb ik in Zwolle al eens op mijn kamer gehad. Wel een mooie rustige sfeer. |
Marc: |
1) 1. - I've loved this for as long as I can remember.
I love the monotone autumnal orange colour scheme, contrast and shading. The clown on one hand has an open cheeky yet innocent expression, but in the reflection, there is an entirely different more complex, obscured personality. |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Dit schilderij vind ik belangrijk genoeg om te bewaren. In ieder geval om, net als schilderij nr. 38, de ontwikkeling van Ria in het schilderen te kunnen vaststellen. En misschien heeft het ook de potentie er later meer waardering voor te gaan voelen. |
Astrid: |
1) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Ik zie hier het karakter van de zee sterk weergegeven en beslist niet de zonnige vakantie strand idee van de toerism industry |
Iris: |
1) 3. - Veel herinnering aan dit schilderij, het is onlosmakelijk verbonden met Ria.
Verder de zee: de fijnste plek om te zijn, de kleur blauw en het zand. |
Jan: |
1) 9. - Net als bij nr. 53 spreken kleur, compositie en verbinding ervan met Ria's herinnering aan Australië, zoals Astrid opmerkte, mij erg aan.
En ik ben me ook gaan afvragen of de (westerse?) blikken op de achtergrond een verbeelding zijn van de vele immigranten die het land zijn gaan bevolken en de natuur zijn gaan aanschouwen. Immigranten wiens cultuur en achtergrond die natuur in feite wezensvreemd zijn. |
Astrid: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur (was 1) (5).).
Ik ervaar hier de tragedie van de wereld's polution en hoe het zou kunnen zijn |
Marc: |
1) - I like this in no particular order.
Another beautiful and skilful monotone piece. Feel there's a real sense of humanity striving to reach higher self/consciousness, yet illusive. All this physical earthly power being generated, yet we can reach so much through awareness and consciousness. I feel it reflects Tante Ria's own searching and conscious sense of life beyond the physical. |
Jan: |
2) - Thema-schilderij, Wil ik graag bewaard hebben.
Zie ook schilderij nr. 7. |
Marc: |
1) 2. - I have a personal strong connection with this painting.
When I stayed with Oma & Tante Ria, we decided to head off into nature around Heino, with the aim to find inspiration for our painting project. Unfortunately I never finished mine (but definitely will one day), however this painting was the result of Tante Ria's efforts. Of course, it is not meant for me alone and if someone else likes it particularly, I'm very happy for them to have it. |
Amber: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
En ik vind het ook niet echt mooi. Maar omdat ze landschap/natuur eigenlijk ook als thema heeft en inmiddels neem ik bijna al die schilderijen. |
Marc: |
2) 3. - ik zal met dit schilderij ook net zo tevreden zijn als met de anderen.
Dit is een andere 70 's nostalgie schilderij en zou een uitstekende partner zijn voor No 29, die momenteel bestemd is om bij mij op de muur te hangen (waar deze muur dan ook zal gaat worden!). |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Dit schilderij vind ik belangrijk genoeg om te bewaren. In ieder geval om, net als schilderij nr. 38 en 64, de ontwikkeling van Ria in het schilderen te kunnen vaststellen. En misschien heeft het ook de potentie er later meer waardering voor te gaan voelen. |
Marc: |
2) 4. - ik zal met dit schilderij ook net zo tevreden zijn als met de anderen.
De luscious smaragd/jade groene figuren contrasteren lekker tegen de licht gevende illuminating achtergrond. Geeft wel een goed sfeer vindt ik. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
Hoewel het aanschouwen van o.a. dit schilderij voor mij ook een pijnlijke ervaring is. Ik zie er de achteruitgang van haar psychische gesteldheid en daarmee haar verlies van o.a. haar originaliteit in terug. Dit schilderij is voor Ria echter belangrijk geweest in relatie met haar activiteiten bij de kerk in Heino. Cor vertelde mij dat het schilderij deel uitmaakte van een expositie in de kerk waarop, in het kader van het thema 'Maria', creatieve uitingen van Maria door inwoners(kerkleden?) van Heino e.o. werden tentoongesteld. |
Amber: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren. |
Marc: |
2) 5. - ik zal met dit schilderij ook net zo tevreden zijn als met de anderen.
zeker de Australische regenwouden met zijn hoge Fern bomen. Een aangenaam natuurschilderij dat herinnert aan Australië en natuurlijk het bezoek van tante Ria bij ons. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
De vuurvogel als symbool voor onsterfelijkheid en hoop, de oneindige cyclus van het leven door (uit)sterven en (her-/)geboren worden, is voor Ria een belangrijk onderwerp geweest om te gaan schilderen. In gesprekken met haar heeft ze regelmatig te kennen gegeven er een keer aan te willen beginnen en is dat uiteindelijk dus ook gebeurd. Maar het is ook o.a. het symbool voor de angst de vrijheid te verliezen (hoe pijnlijk). |
Iris: |
2) - Van de schilderijen die in eerste instantie niemand had gekozen heb ik voor dit ook interesse. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
De poging van Ria de christelijke beleving van de mensgeworden God op haar manier te verbeelden vind ik aandoenlijk. |
Jan: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren.
De persoonlijke en originele manier om een cadeau te geven bij een 50-jarig huwelijksjubileum (brief in schilderij) vind ik de moeite waard in herinnering te houden. |
Ben: |
1) 2. - Prachtig! (het schijnt dat ik still-life leuk vind) Vind ik dat ik daar altijd een rustig gevoel van krijg. |
Marianne: |
1) 6. - Ik vind de stijl niet persé kenmerkend voor Ria en juist daardoor wel bijzonder dat ze dit ook kon. |
Astrid: |
1. - (Meeste voorkeur) Het schilderijtje (wat ik denk is een aquarel, maar kan ik op de computer niet duidelijk zien) wordt door mij zeer gewaardeerd vanwege de fijn gevoelige tedere kleur schakeringen en fijne details |
Jan: |
2) - Wil ik graag maar geen speciale voorkeur.
Dit schilderijtje is inderdaad een aquarel en springt er in haar hele oeuvre tussenuit. De stijl van signeren is gelijk aan die van schilderij nr. 64 uit 1979. Wat de achtergrond daarvan is weet ik niet maar het is Astrid zeer gegund. |
Astrid: |
2) 3. - De onderlinge relaties vind ik zo intriguing and stylish gedaan ( was 1) (6).). |
Amber: |
2) - Als niemand anders het wil...wil ik het wel bewaren. |
Astrid: |
2) 4. - Ik vind dit een fantastische composition van de herten in het bos en zo direct onderzoekend aankijken van de groep in een stylische vormgeving en kleuren keuze (was 1) --) |