©                                  Vorige pagina's:    Toekomst  -  Proloog  -  Kopierecht  -  Welkom

logo MoNUment-O


Voor<-->waarde




Veel lezen en studeren bij regelmatig bezoek aan de website is nodig om te kunnen begrijpen en ervaren waarnaar wordt gestreefd.
Naast het verzoek kennis te nemen van de inhoud van de volgende drie paragrafen, 'luiken' genoemd, is het voor dat begrip zeer wenselijk ook alle overige voorgaande informatie te lezen (zie de bovenbalk) voordat iv het websitedeel onder de titel ' Het Drieluik-O de 2e ' bezoek(t) via:
... het symbool: " - - - -¦- "  hierboven (Webboek-O),... of het symbool: " -¦- - - - "   hieronder (Webillustratie-O).

Op dit werk is een Creative Commons (CC) licentie van toepassing. I<v staat kritisch tegenover het auteursrecht.
Zie luik 1, Auteursrechten:  I

Deze website moet worden opgevat als een experimenteel zoekproces. Dat komt ook tot uitdrukking in de naam van i<v>s website.
Zie luik 2, Alias: ‹O›

Het zoekproces kan pas succesvol zijn als bezoekers hun ervaringen na bezoek met m>i<v willen delen, met m>i<v in dialoog willen gaan of eventueel anderszins willen participeren in dit of andere door m>i<v genomen initiatieven voor gelijksoortige experimenten.
Zie luik 3, Communicatie: -¦-

                                                                                                    <Waar>-gever:                          logo DeSider-O




Laatst gewijzigd: 09 maart 2015
                                               Sitemap             Register incidentele bijdragen             Register participanten



Level A conformance icon, 
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0                          Creative Commons License


Auteursrechten


Dit luik geeft 'zicht' op dat deel van wat door m>i<v als 'werkelijk' verondersteld wordt en waarin onder anderen 'de ander' is voorgegaan,
- het Verleden -.


AFWEGING

Moet overdraagbare kennis, elke bijdrage aan vergroting van informatie-inhoud, vrij toegankelijk en onbeperkt beschikbaar zijn voor ieder mens?

Gelijk- of evenwaardigheid vereist dat. I<v hoopt met deze website aan te kunnen tonen dat dat algemeen geldend is, dus voor niemand uitgezonderd!
I<v hecht dus grote waarde aan duidelijkheid, openheid en vrijheid van uitwisseling van kennis en inzicht.
Maar wat houdt die opstelling in als het bezoek aan deze website onder strikte voorwaarden door m>i<v wordt toegestaan ?
( zie de derde webpagina Kopierecht )
En wat moet verstaan worden onder 'overdraagbare' kennis?
I<v hoopt dat er <waar>-nemers zijn die daarin mee willen denken!

I<v staat niet afwijzend tegenover de opvatting dat het idee van auteursrecht is achterhaald. De bereidheid tot aanvaarding van die opvatting staat niet los van i<v>s ervaringen die mede tot dit initiatief hebben geleid. Een eventuele onderschrijving ervan staat niet los van bewijsbaarheid van i<v>s vermoedens over wat natuur is. Dit zal (m>)iv verder duidelijk worden bij voortgaand bezoek aan deze webside.
Vooruitlopend daarop vermeldt I<v dat het auteursrecht op m>i<v over komt als een oneigenlijke interpretatie van individuele rechten. Als consequent geredeneerd en gehandeld zou worden, lijkt het m>i<v onvermijdelijk dat dan ook op de taal zelf, ons communicatiemiddel bij uitstek, claims gelegd kunnen worden. Elk nieuw begrip, elke zegswijze en uiteindelijk een gehele taal is dan niet meer vrij te gebruiken. Groepen mensen zullen dan nog meer dan nu al het geval is van kennis uitgesloten worden bij ongelijkheid van inkomens. Het appeleert waarschijnlijk allemaal aan het kunnen bevredigen van machtslust en aan hebzucht. Volgens i<v>s voorlopige visie een gevolg van een voelen, denken, handelen en leren op het niveau waarop de kenmerken van dier-zijn,
...ook wel aan te duiden als in het voelen, denken, handelen en leren gedomieerd worden door 'Vorm',
voorop staat.

In de volgende doorverwijzingen van ' Het Drieluik-O de 2e ', pagina I¨V. Links, zijn voorbeelden gegeven van andere websites met opvattingen over het auteursrecht:

-
Iemand die nu al van het achterhaald zijn van auteursrecht overtuigd is vindt iv via het Logos Foundation te Gent(België). Het betreft een schrijven van prof.dr.Godfried-Willem Raes onder de titel "De absurditeit van het auteursrecht", zie: L / 1. Logosfoundation;

-
Een ander voorbeeld met fundamentele kritiek geleverd op het auteursrecht, zie: G / 1. Gendo;

-
Een voorbeeld van inspanningen om in de praktijk goed om te gaan met het auteursrecht, bijvoorbeeld vanuit de behoefte om publiek gefinancierd onderzoek ook publiek toegankelijk te maken, zijn de initiatieven van stichting SURF, zie: S / 2. Surf.


_______

Terug naar Voor<-->waarde‹O›

_______


Alias


Dit luik geeft 'zicht' op dat deel van wat door m>i<v als 'werkelijk' verondersteld wordt en waaraan onder anderen i<v-zelf deel neemt,
- het Heden -.

Uit behoefte aan een 'alias' voor i<v>s naam, heeft i<v een keer bewust gezocht naar een woord eindigend op een 'O' als een verwijzing naar onze tijdsbeleving.
i<v probeerde destijds een (eerste) drieluik te maken voor de erotiekbeurs 'Erolife93' eind november 1993. Om meerdere redenen heeft i<v bij nader inzien van deelname afgezien. Naast praktische redenen ontstond bij m>i<v onder andere de vrees dat de context waarin i<v erotiek plaatst door deelname onvoldoende tot zijn recht zou komen. Die context is de nog onbegrepen manifestatie van 'leven' in 'het werkelijke'.

i<v zocht voor i<v>s alias een woord dat een verbinding aan kon geven met erotiek, filosofie en de tijdsbeleving. De 'O' aan het eind van het alias-woord moest de relatie aangeven tussen respectievelijk :

O-rgasme.........................ont-staan|    erotiek|  levensdrift.........................komend van de toekomst..........................................;
O-bservatie......................ont-dekken|    filosofie|  levensverwachting..............zijn in het heden..........................................;
O-vergang........................ont-binden|    tijdservaring|  levensvervulling..................gaan naar het verleden..........................................;

De letters vóór de 'O' in het alias-woord moesten een inleiding vormen tot 'O'.

Uit interesse voor Erasmus heeft i<v destijds ook in een Latijns woordenboek gezocht naar de betekenis van zijn voornaam 'Desiderius' (betekent "de gewenste"). Daarbij stuitte i<v op het werkwoord 'desidero', eindigend op een 'O'. En wat een verrassing!
Om te beginnen sprak de betekenis m>i<v direct aan, namelijk:

"(onder)zoekend zijn"


En inderdaad,
i<v wil 'weten'.

"iets terug willen vinden" -


En ook dat,
i<v wil een meditatieve ervaring van 'weten' tijdens een zeereis (opnieuw?)begrijpen.
Maar ook meende i<v toen een verband te zien met erotiek, filosofie en tijdsbeleving.

Erotiek
Het woorddeel 'desider-' vormt in het latijn ook een inleiding tot nog andere begrippen die een verbinding leggen met erotiek, zoals: -abilis( begeerlijk, onvergetelijk ), -abilus( lust ), -atio of -onis( het verlangen ), -ium( gevoel en/of voorwerp van verlangen, behoefte ).
Dit woorddeel vóór de 'O' kon i<v vervolgens als een naam vormen tot 'De Sider' waarvan de eindboog van de kleine 'r' kon doorlopen tot in het midden van de hoofdletter 'O', de vereniging van het manneijke en vrouwelijke verbeeldend. Zoals 'desider' een inleiding is tot andere begrippen, is 'DeSider' een 'inleiding' tot 'O'. Als geheel een inleiding vormend tot nieuwe 'betekenis', als een 'ode aan het leven'. Het woorddeel 'Sider' verwijst verder naar het Latijnse woord 'sicera', dat 'bedwelmende drank' betekent. Daarmee in verband staat de alcoholische drank 'cider', waarvan de oorsprong vermoedelijk ligt in het Franse Normandië ( cidre ) of in het Spaanse prinsdom Asturië ( sidra ). Denkend aan 'beneveld' zijn geeft dat associaties met 'door lust bevangen' zijn.

Filosofie
Het feit dat i<v het woord vond bij het zoeken naar de betekenis van de voornaam van de filosoof Erasmus, geeft het woord een (zekere) binding met de filosofie.
Maar wezenlijker is dat de betekenis van het woord 'desidero' zoals hier aan voorafgaand is duidelijk gemaakt, nadrukkelijk verbonden is aan 'willen begrijpen', het zoeken naar 'betekenis'.
Bijvoorbeeld bij de filosofische vraag of alles wel een oorsprong heeft in relatie tot onze ervaring dat aan alles iets vooraf is gegaan (terug vinden), of dat een beleving van tijd gerelateerd is aan een specifieke toestand die deel uitmaakt van iets dat oneindig en onbegrensd 'werkelijk' is.

Tijdservaring
Aansluitend op het voorgaande heeft het werkwoord 'desidero' ook een duidelijke relatie met het ervaren van tijd.
Het 'zoeken' is voor m>i<v een procesmatige en analyserende bezigheid.
i<v presenteert die analyse als een kunstvorm, een meta-analyse,
omdat i<v ook het 'proces van analyse' zelf,
van
           - 'wat naar het verleden is gegaan'
op het
           - 'moment'
om te kunnen

           - 'doorgronden wat van de toekomst komt'
in een poging de

           - 'essentie'
te begrijpen,

wil trachten te analyseren.

Maar de 'O' in i<v>s alias vertegenwoordigd ook de cirkel als beeldelement. De bol en de middendoorsnede daarvan, de (groot)cirkel, vormen het belangrijkste element in al i<v>s kunstuitingen. Het symboliseert het 'Nu'.
Dit wordt nader op deze website toegelicht.

_______

Terug naar Voor<-->waarde‹O›

_______


Communicatie


Dit luik geeft 'zicht' op dat deel van wat door m>i<v als 'werkelijk' verondersteld wordt en waaruit onder anderen 'de ander' is nagekomen,
- de Toekomst -.

Alles wat deze website betreft maakt deel uit van een onderzoeks-experiment. Bijvoorbeeld ook wat er voor nodig is om deze website te organiseren, maar vooral hoe, waarom, wat en wanneer er op de website iets ge- en beschreven staat en verbeeld wordt.
i<v streeft er naar een zo eenvoudig mogelijk taalgebruik te hanteren en i<v>s uiterste best te doen de website voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Eenvoud is daarbij de richtlijn. Hiervoor maakt i<v gebruik van de aanbevelingen die in dit kader worden verstrekt onder "Richtlijnen voor de Toegankelijkheid van Web Content 1.0" van W3C. Zie de doorverwijzing van ' Het Drieluik-O de 2e ', pagina I¨V. LinksW / 1. W3C.

Maar eenvoud kan 'op gespannen voet staan' met een gevoelde noodzaak uitgebreid gebruik te maken van alle mogelijke middelen om iets te bereiken. Zoals...,
..vanuit i<v>s veronderstelling van onbalans in de natuur waar i<v verondersteld wordt onder invloed van te staan,...
bij het vinden van de juiste balans tussen inhoud en vorm door middel van communicatie via een website.
Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een nieuwe taal.
Maar vooral ook doordat inhoud en vorm van de site met willekeurige tussenpozen voortdurend veranderen.

Als iv --- iv>s ervaringen daarmee met m>i<v wil(t) delen en misschien zelfs wil(t) bijdragen aan dit kunstwerk, is i<v ---> m>iv zeer dankbaar.
I<v>s werk is conceptueel en i<v ervaart elke vorm, dus ook deze website, als relatief.
Verder beschouw i<v alles wat in de communicatie met m>iv tot uiting komt als een weergave van een stand van kennis op een bepaald moment van een fase in een bewustwordingsproces, en dus niet als dé of een waarheid.
En natuurlijk ook kritiek. Bijvoorbeeld wanneer iv van mening ben(t) dat i<v zelf niet voldoet aan de aan de bezoeker gestelde aanvullende voorwaarden in het na-deel Kopierecht van de openingspagia's , verneemt i<v dat graag van m>iv.
Bij de realisatie van 'georganiseerde', zowel wetenschappelijk, filosofisch als kunstzinnig gestructureerde experimenten, bij deze website maar ook bij de op de site verder genoemde projecten, hoopt i<v naast de bijdragen in de vorm van suggesties en/of opmerkingen van iedereen die dat wil ook op samenwerking met gelijk gerichte en zich betrokken voelende mensen en organisaties. i<v stelt daarbij niet de voorwaarde dat i<v>s uitgangspunten bij die experimenten worden gedeeld en/of worden onderschreven. Wat m>i<v betreft kunnen het pragmatische redenen zijn, gebaseerd op persoonlijke visies die i<v wil respecteren, zolang i<v zich maar niet gehinderd voelt in het bereiken van het doel met i<v>s experimenten.

Op de volgende website-pagina's wordt informatie over de communicatie bijgehouden. Ook deze openen in een nieuw website-tabblad.

- - -
Alle reacties van bezoekers die hebben geleid tot een aanvulling of wijziging van inhoud en vorm van deze website, door de bezoeker op te geven als anoniem, namens een organisatie of op persoonlijke titel, worden opgenomen in een

Register incidentele bijdragen: -¦-.

- - -
Personen en/of organisaties die met m>i<v samenwerken worden vermeld in een

Register participanten: -¦-.


En verder probeert i<v het verloop van het proces van dit experiment te volgen. Ook dat is een voortgaand onderzoek naar wat, hoe en waarom gegevens vastgelegd kunnen worden in een
Logboek: -¦-.

Mogelijkheden om te reageren op i<v>s website is nog geheel in bewerking . . eventuele reacties in dit stadium voorlopig via:

info@desider-o.nl

¦¦¦

_______

Terug naar Voor<-->waarde‹O›

_______