© Vorige pagina's: Toekomst - Proloog - Kopierecht - Welkom
Inleiding Kunst Doel | Wat vooraf ging Lopende projecten Ambitiekader (Colofon)
Laatst gewijzigd: 09 maart 2015.
Met verwijzing naar de pagina's met voorinformatie (zie de bovenbalk) is het voor een goed begrip dus een voorwaarde dat, resumerend:
--
'Het Drieluik-O de 2e' beoordeeld wordt als een vorm van experimentele kunst. Dat deel van de website is niet zo toegankelijk als normaal gesproken van een website verwacht mag worden;--
begrepen wordt dat de kern van i<v>s verhaal, als onderdeel van die kunstvorm, op vermoedens berust;--
dat verhaal gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en opvattingen;--
het dus gerelativeerd moet worden, maar toch ook zo serieus bedoeld is dat wetenschappelijke aandacht en bijdragen onderdeel kunnen zijn van die experimentele vorm van kunst;--
begrepen wordt dat deze website nooit af kan zijn;--
ook ingezien wordt dat het van m>iv een poging is fundamentele vragen over 'het werkelijke' over het voetlicht te brengen door i<v-zelf in de kunstuiting onderwerp van onderzoek te maken.
Dat laatste niet omdat i<v ---> i<v-zelf dermate bijzonder acht dat een meer dan normale belangstelling in m>i<v gerechtvaardigd zou zijn, maar in de hoop dat iv mij/zich gestimuleerd voel(t) en als uitnodiging om ook iv-zelf onderwerp van onderzoek te maken, iv>s eigen ervaringen, kennis en vaardigheden in te brengen en op iv>s geheel eigen wijze met m>i<v een vorm van samenwerking te vinden om, wat het resultaat daarvan ook is, in een zekere mate bij te kunnen en te willen dragen aan meer begrip en het ervaren van, volgens i<v>s hypothetische adaptivistische visie, meer inhoud wat betreft het mens-zijn en de wereld zoals die wordt ervaren.
De belangrijkste momenten in de ontwikkeling naar deze kunstvorm zijn:
- 1993
In de loop van het jaar 1993 kwam i<v op grond van ervaringen uit het verleden op een idee over een eenvoudig grondprincipe waarop de complexiteit van dat wat mensen als werkelijk ervaren gebaseerd zou kunnen zijn.
I<v heeft er enige tijd daarna in een lange periode voor gekozen geen boeken meer te lezen in een poging zo dicht mogelijk bij zichzelf te blijven in het doorgronden van het idee.
- 2004
Om het gebeuren en het proces dat na 1993 plaats vond en vindt vervolgens zo mogelijk toch beter te kunnen begrijpen, wilde i<v een goed inzicht krijgen in de huidige stand van kennis over de menselijke psyche.
I<v is daarom in juni 2004 gestart met een autodidactische studie psychologie.
- 2005
Pas op 23 oktober 2005 kwam i<v op het idee dat die complexiteit misschien zowel ligt ingebed in, als gereduceerd kan worden tot één basisprincipe. Een eenvoud die in alles bepaald wordt door een verhouding tussen slechts twee factoren, twee basis-elementen van het grondprincipe, namelijk I en V. Geen hypothetische variabelen, zoals in de wiskunde wordt voorgesteld in de factoranalyse, maar reële en fundamentele grootheden waarop mensen het werkelijke kunnen baseren. Twee vertrouwde begrippen die de betekenis van deze aanduidingen het sterkst benaderen zijn respectievelijk 'inhoud' en 'vorm'.
Gedurende de loop van dat jaar kwam i<v vervolgens op het idee dat die basis-elementen door een nog onbekend fysisch proces in het 'nu' tot manifestatie komen vanuit een voor de mens niet waarneembare realiteit. i<v is dat proces gaan duiden als adaptatie in de natuur, een paradigma.
In de aanloop naar die ontwikkeling was i<v sterk politiek/maatschappelijk betrokken. In de beleving dat de mens geheel onderdeel is van de natuur, was er bij m>i<v al in een vroeg stadium van i<v>s leven een besef dat als i<v de natuur zou kunnen doorgronden, i<v ook zou kunnen begrijpen waarom er bijvoorbeeld politiek/maatschappelijke problemen zijn en hoe die op te lossen zouden zijn. En ook zou een antwoord te vinden moeten zijn voor de vraag waarom de mens religieus is en er religieuze conflicten zijn in de wereld. Zo is i<v toegegroeid naar een moment waarop i<v wilde gaan onderzoeken in welke mate dat door m>i<v veronderstelde principe van adaptatie in de natuur zo mogelijk het denken, voelen, leren en handelen beïnvloed.
I<v denkt daarin een zo goed mogelijk resultaat te kunnen bereiken door oefeningen die bestaan uit pogingen een synthese tussen wetenschap, filosofie en kunst te bereiken. Met die pogingen hoopt i<v er achter te komen wat m>i<v tegenhoudt om een 'weg terug' te kunnen bewandelen in het denken, voelen, leren en handelen ( oefeningen in contra-adaptatie ) en zo aanwijzingen in het denken, voelen, leren en handelen te vinden die er op kunnen duiden dat het proces van adaptatie eventueel reëel is.
I<v is zich daarbij zeer bewust van het feit dat i<v zelf als mens, vanuit de veronderstelling geheel onderdeel te zijn van de natuur, ook onderdeel is van het te onderzoeken probleem.
'Het Drieluik-O de 2e' is dus bijvoorbeeld zo'n oefening en dat is i<v als een vorm van adaptionistische kunst gaan opvatten. Zoals uit het voorgaande is te verwachten speelt de tijdservaring van de mens met de componenten verleden, heden en toekomst daarin een belangrijke rol. Dit wordt onder de paragraaf Kunst van deze webpagina verder toegelicht.
Om te kunnen bepalen wat de evidentie is van het idee heeft i<v grote verwachtingen van de voortschrijdende kennis binnen de Fysica in het algemeen en van de resultaten van onderzoeksinspanningen in de Quantumfysica in het bijzonder. Een idee dat er op neer komt dat, in strijd met de algemeen gangbare beleving, de toekomst er al, het verleden er nog en het heden een proces er in-tussen, van adaptatie is.
I<v wil kunnen nagaan waar het idee, een adaptivistisch perspectief op het werkelijke, wel of niet in overeenstemming is met bestaande wetenschappelijke kennis en welke conflicten daarbij ontstaan. I<v hoopt dat wetenschappers zich misschien zelfs uitgedaagd voelen, in het idee een mogelijke fundamenteel wetenschappelijke waarde kunnen ontdekken en bereid zullen zijn aan te geven welke wetenschappelijk bepaalde feiten het idee ondersteunen of verwerpen. Echter, het valt niet vaak genoeg te benadrukken, vanuit het adaptivisitische perspectief dat de mens in het geheel ook deel is van de natuur, zal een bewijs leveren dat het proces van adaptatie reëel is evenwel heel moeilijk zo niet onmogelijk blijken omdat mensen zelf verondersteld worden ook deel te zijn van het te bestuderen probleem. Toch hoopt i<v dat er uiteindelijk heel misschien door een brede samenwerking tussen verschillende wetenschappelijke disciplines een mogelijkheid wordt ontdekt om indirect, met de wetenschappelijke methodiek te bepalen hoe fundamenteel het idee van adaptatie in de natuur wel of niet is.
Vooruitlopend op eventuele te ontdekken bevestigende of ontkrachtende feiten, richt i<v ---> i<v>s aandacht voorlopig op de werking van i<v>s hersenen met een fenomenologische benadering. I<v zoekt onder andere aanwijzingen voor een mogelijke evidentie van het idee in de structuur van i<v>s denken via i<v>s experimentele kunstzinnige creaties. Een denken dat intuïtief structuren voortbrengt door een structuur die dus, denkt i<v, ten grondslag ligt aan het denken en waar i<v dat denken weer op richt. Een in cirkels doorgaand proces waaruit nieuwe kunstzinnige creaties kunnen ontstaan als een zekere spanning een grens heeft bereikt.
STRUCTUUR
De structuur van 'Het Drieluik-O de 2e' met symbolen, waarvan enkele voor het navigeren op deze website vanaf de openingspagina Toekomst zijn gebruikt, is gebaseerd op i<v>s paradigma van de natuur ofwel 'het Werkelijke' (¨W¨) dat 'gedragen' wordt door een hypothese over het nu.
. . welke, naar i<v aanneemt, in de basis-toestand in ¨W¨ als een absolute 'Eenheid' niet te onderscheiden, maar wel in die absolute 'Eenheid' in potentie aanwezig zijn . .,
in de andere toestand en in een bepaalde samenhang tot manifestatie komen.
Die oneindige en onbegrensde toestand wordt door m>i<v geduid als een 'Meta-zijn' (I is V , of andersom) waarin het 'Zijn' (I naast V , of andersom) tot manifestatie komt en waarbij de basis-elementen I en V, misschien in een ooit eindige, spiraalvormige cyclische 'beweging' (¤) gedurende een door onbalans onomkeerbaar proces in een bepaalde verhouding tot elkaar komen te staan (¨).
Die hypothese zeer beknopt samenvattend, wordt het nu door m>i<v voorgesteld als een adaptatieproces in ¨W¨, het overgaan van een (basis- of grond)toestand van de natuur naar een andere toestand.
Bij dat 'overgaan' stelt i<v zich voor dat de door m>i<v veronderstelde basis-elementen I (inhoud-gericht) en V (vorm-gericht) in ¨W¨,
Dat adaptatieproces is dan een continue stroming van 'Zijn' die voortkomt uit de in tijd oneindige, in ruimte onbegrensde en in essentie dus onbepaalde toestand van absolute Eenheid in ¨W¨.
Het is denkbaar dat in dat 'Meta-zijn' (-¦-) meerdere adaptatieprocessen plaats vinden, dat andere processen in een ander nu met andere in onbalans geraakte I en V bestaan.
Met i<v>s website doet i<v een poging om, zowel in inhoud als in vorm, een synthese te bereiken tussen wetenschap, filosofie en kunst.
I<v beleeft dat als een oefening in contra-adaptatie, gebaseerd op i<v>s vermoeden van een 'Meta-zijn' van de natuur dat dus door een proces van adaptatie( het nu ) overgaat in I en V.
Voor m>i<v, als mens deel uit makend van die natuur, zal dit door m>i<v veronderstelde relatief eenvoudige principe, welke aan de basis ligt van de complexiteit van de natuur zoals die door ons wordt ervaren, tevens aan de basis liggen van i<v>s denken, voelen, leren en handelen.
Met het proces van ontwikkeling van de WEBSITE tracht i<v met meer kennis en groter bewustzijn opnieuw door te dringen tot een eens in i<v>s leven opgedane ervaring, die i<v interpreteerde als een intense beleving van 'Eenheid'. En nu als een 'Meta-zijn' (-¦-) waarin I en V niet onderscheidbaar zijn, waaruit wél onderscheidbare I en V, zoals i<v zelf als een complexe manifestatie daarvan, in het nu voort komen. Het is een oefening in contra-adaptatie(O) om de onbalans door het adaptatieproces te trachten te herstellen, ofwel om de juiste balans tussen i<v>s verleden (I) en heden (V) zo dicht mogelijk te benaderen, met het doel zich meer bewust te worden van wat i<v>s 'zijn' is. Het streven naar synthese tussen wetenschap, filosofie en kunst is een op intuïtie gestoelde methodiek die i<v gebruikt om die oefening te kunnen uitvoeren.
De al eerder aangehaalde structuur van 'Het Drieluik-O de 2e' is duidelijk zichtbaar aan de hand van bijvoorbeeld de inhoudsopgave van het Webboek-O waarin de symbolen uit de boven- en onderstaande tekst terugkomen. De inhoudspagina van de Webillustratie-O heeft dezelfde structuur (nog in bewerking).
Via de pagina Pro-loog (zie bovenbalk) is de Inhouds-pagina te openen in een nieuw venster, zodat deze 'naast' de andere geopende pagina's kan worden geraadpleegd. Op dit moment is in de meeste paragrafen nog geen tekst toegevoegd. In de loop van het proces zal de inhoud van 'Het Drieluik-O de 2e' steeds verder toenemen, er meer geschiedenis worden geschreven.
Zie de pagina WB-INHOUD
---
Vanaf de pagina Voor<-->waarde , op het eerste complexiteitsniveau van 'Het Drieluik-O de 2e', kan uit twee op inhoud of vorm gerichte paden worden gekozen (zie ook verder onder NAVIGEREN) en op elk volgend niveau van complexiteit kan dat weer opnieuw via weer andere begripsaanduidingen.
Dat wil zeggen:
- op het ene pad (Voor . ., Webboek-O, enz.) wordt getracht, in de door DeSider-O veronderstelde toestand van onbalans tussen I en V, het accent op inhoud (I¨) te leggen;
- op het andere pad (. . waarde, Webillustratie-O, enz.) wordt getracht daarin het accent op vorm (V¨) te leggen.
---
In het Webboek-O wordt getracht op elke pagina een uitzicht op de de 'gehele natuur' te bieden met een accent op inhoud door een drieluik, gevormd door middel van een adaptivistische kunsttaal (nog in bewerking) en gerelatieerd aan:
- het verleden (drieluik lidnr. eindigend op ...v.);
- het heden (drieluik lidnr. eindigend op ...h.);
- de toekomst (drieluik lidnr. eindigend op ...t.).
---
Een psychologiestudie, die de aanleiding vormde voor deze website, wordt door m>i<v bijvoorbeeld opgevat als een adaptionistisch kunstzinnig experiment (aioke) op het adaptionistische communicatieniveau van het 'onderzoeken'.
Als kunstuiting heeft i<v die studie het MoNUment-O als titel gegeven. Het logo bovenaan alle pagina's met voorinformatie (zie bovenbalk) is een verwijzing naar die basis.
Zie verder het Webboek-O, hoofdstuk:
I.1. Het toen, paragraaf I¨V.1. Adaptionisme, subparagraaf I¤V.1.1. (Onder)zoeken (nog in bewerking).
Een toegelichting op die studie als kunstvorm is in het Webboek-O opgenomen in het hoofdstuk:
V.1. Het nu, paragraaf V¨V.1. Adaptionistische kunst, subparagraaf V¤V.1.4. MoNUment-O (nog in bewerking).
Een poging om die studie in een wetenschappelijk, filosofisch en kunstzinnig denkkader te verbeelden, een adaptivistisch kunstzinnig experiment (aivke), en daarmee te trachten een synthese tussen de drie deelterreinen te bewerkstelligen, is weergegeven in de Webillustratie-O (nog in bewerking).
---
Het kunstzinnige website-deel heeft i<v het Het Drieluik-O de 2e als titel gegeven.
Het is een adaptionistisch kunstzinnig experiment (aioke), op het adaptionistische communicatieniveau van het 'ondervinden'.
Zie verder het Webboek-O, hoofdstuk:
I.1. Het toen, paragraaf I¨V.1. Adaptionisme, subparagraaf I¤V.1.2. (Onder)vinden (nog in bewerking).
Een toegelichting op de website als kunstvorm is in het Webboek-O opgenomen in het hoofdstuk:
V.1. Het nu, paragraaf V¨V.1. Adaptionistische kunst, subparagraaf V¤V.1.3. Drieluik-O (nog in bewerking).
Een poging om het experiment in een wetenschappelijk, filosofisch en kunstzinnig denkkader te verbeelden, een adaptivistisch kunstzinnig experiment (aivke), en daarmee te trachten een synthese tussen de drie deelterreinen te bewerkstelligen, is weergegeven in de Webillustratie-O (nog in bewerking).
---
Zoals hiervoor al gemeld kunnen vanaf de informatiepagina Voor<-->waarde, steeds weer opnieuw twee paden worden bewandeld naar een volgend niveau van complexiteit van dit experiment.
Het pad dat gericht is op inhoud is gekoppeld aan het Verleden en dat op vorm aan het Heden.
Het woord dat de relatie tussen inhoud en vorm voor m>i<v in één begrip samenbrengt is 'voorwaarde':
I, als on-scheidbare factor in ¨W¨ en waarvan de betekenis het best wordt benaderd door het begrip inhoud in abstracte zin, moet hier begrepen worden als het determinerende aspect voor de in vele vormen onder-scheidbare factor V van de natuur waarvan de betekenis het best wordt benaderd door het begrip vorm in abstracte zin.
I die, als in omvang toenemend verleden, - voor - gaat, determinant is, om - waarde -, gelegen in de zich alsmaar veranderende V, aan het, als in een doorgaande stroom adapterend, heden te geven.
Vanuit een adaptivistisch perspectief komen het verleden en het heden ván de toekomst.
Het begrip 'voorwaarde', de dubbele eigenschap van de natuur in zich dragend, heeft i<v benut om vanaf de pagina Voor<-->waarde de twee onafscheidelijke paden - verleden - en - heden - bij deze oefening in contra-adaptatie,- het trachten de omgekeerde weg te gaan náár de toekomst-, te duiden.
NAVIGEREN
Vanaf de openingspagina Toekomst, met enkel een eerste aanzet tot een 3D radar(spin- of ster-)diagram of sferisch diagram (nog in bewerking) , ben(t) iv via de afbeelding die staat voor het symbool -¦- (toekomst) vervolgens op de pagina's Pro-loog en Kopierecht gekomen.
Vervolgens ben(t) iv op de pagina Welkom gekomen en heb(t) iv achtereenvolgens via de symbolen I, O en -¦- respectievelijk de pagina Al<-->tijd en de bijlage Adaptivisme kunnen openen en kan(kunt) iv, na het advies deze pagina eerst goed te lezen, uiteindelijke de pagina Voor<-->waarde openen.
Als iv op die laatste pagina i<v>s verzoek heb(t) gevolgd, heb(t) iv vervolgens achtereenvolgens via dezelfde symbolen de paragrafen Auteursrechten, Alias en Communicatie gelezen.
Symbool: | - | Betekenis: | Functie: |
-¦- | - | Wat zich in het heden nieuw en opnieuw 'ontvouwd' vanuit de toekomst. | (toekomst) Aanklikken om dieper in de website door te kunnen dringen. |
---|---|---|---|
O | - | Proces in het heden van concentratie en oefening in wat het nu is. | (heden) Aanklikken voor het opnieuw kunnen verwerken van informatie of voor informatie die met het 'Nu' te maken heeft. |
I | - | Wat in het heden betekenis krijgt door een uitzicht op het verleden. | (verleden) Aanklikken voor informatie die aan andere informatie vooraf is gegaan, zoals geschiedenis of die betrekking heeft op een 'erfenis'. |
Als u inhoudelijk geïnformeerd wilt zijn en het geduld hebt om verder te lezen kunt u, . .
na de paragraaf Communicatie weer terug gekomen bij "Voor<-->waarde":
Het symbool -¦- achter [ Voor - - - - - ] aanklikken bovenaan de tekst.De webpagina's van Het Drieluik-O de 2e die dan volgen, beginnende met een titelblad, bieden alleen tekstueel geconstrueerde informatie.
"W E B B O E K - O".
De website zal direct worden afgesloten op het moment dat u deze verlaat.
Pad 2. ¦
Bent u bereid het experiment meer visueel op u in te laten werken dan kunt u, . .
weer terug bij "Voor<-->waarde":
Het symbool -¦- voor [ . . . . waarde ] aanklikken onderaan de tekstom van Het Drieluik-O de 2e i<v>s:
"W E B I L L U S T R A T I E - O"te openen (nog geheel in bewerking).
Het heeft dezelfde inhoud als het met tekst ingedeelde webboek maar i<v doet hier pogingen in een vrije expressie die inhoud, zowel vanuit een wetenschappelijk als vanuit een filosofisch en kunstzinnig denkkader, in samenhangende vorm weer te geven.Om u direct de gelegenheid te bieden uw ervaringen te beschrijven of opmerking(en) te plaatsen, zal een pagina worden geopend bij het verlaten van i<v>s Webillustratie. U krijgt dan de keuze anoniem, persoonlijk of namens een organisatie te reageren.
Als u van m>i<v een antwoord wilt ontvangen of als u anderszins contact met m>i<v zoekt, kunt u via een beveiligde route aangeven op welke wijze u wilt worden benaderd.
De ambitie is dat deze vorm van kunst als een oefening in contra-adaptatie (zie de paragraaf 'Kunst') zorgvuldig geformuleerde vragen over het denken, voelen, leren en handelen opwerpt. Vragen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderbouwde feiten achter de uiteenlopende thema's die in Het Drieluik-O de 2e bij de vier niveau's van communicatie-inhoud aan het eind van elk der vier paden aan de orde komen. Aan alle antwoorden zullen waarderingscijfers worden toegekend die de mate van onbalans tussen I en V per antwoord naar voren laten komen. Door de cijfers van de beantwoordde vragen bij elkaar op te tellen zullen per thema totaalscores worden verkregen die kunnen worden uitgezet in een 3D-radardiagram of sferisch-diagram met meerdere coördinaten waar het radardiagram van de openingspagina van deze website model voor staat. Door de zo verkregen punten in het diagram met elkaar te verbinden ontstaat een ruimtelijke vorm van een zekere omvang en met een zekere afwijking ten opzichte van het middelpunt in het diagram. Hoe verder de punten uit elkaar liggen en hoe groter de afwijking is, hoe groter de onbalans en hoe lager de mate van zelfinzicht en -bewustheid en daarmee de mate van menselijkheid in een beeld wordt gevangen. Deze methodiek zou ieder mens in staat moeten stellen zichzelf aan een onderzoek te onderwerpen om de mate van zelfinzicht en -bewustheid, en daarmee de mate van menselijkheid bij zichzelf te kunnen bepalen. Door de scores van mensen binnen samenwerkings- of samenlevingsverbanden te middelen, kunnen dan de beschavingsniveau's van die verbanden aan het licht komen. Dat geldt evenzeer voor maatschappelijke systemen en instituten, zoals van politieke, economische, sociaal-maatschappelijke en levensbeschouwelijke aard. De uitkomsten uit de methodiek zullen echter nooit absoluut kunnen zijn. Misschien dat het basismodel stabiel zal blijken maar inzichten veranderen voortdurend, dus zullen de geformuleerde vragen met grote regelmaat geëvalueerd moeten worden en zal dus het resultaat voortdurend anders zijn.
Daarnaast zijn er nog drie nevendoelen.
Ten eerste:
Pleidooi houden voor een opwaardering van de psychologie naar een centrale positie binnen de wetenschap.
Omdat wetenschap mensenwerk is en dus het denken, voelen, leren en handelen de wetenschappelijke
activiteit bepalen, zou psychologie de belangrijkste wetenschappelijke discipline moeten zijn.
Van wetenschappelijk psychologisch onderzoek moet een aansturende werking uitgaan naar
onderzoeken op alle andere wetenschappelijke terreinen.
Stimuleren dat subjectieve verklaringen voor of verbeeldingen van zoiets als een piek-ervaring (Maslov) intensiever en multidisciplinair wetenschappelijk wordt onderzocht.
Een dergelijke piek-ervaring heeft i<v zelf gehad en is voor m>i<v de aanleiding geweest voor de
hypothese waarop deze website is gebaseerd. I<v>s voelen, denken, leren en handelen wil i<v door
middel van dit kunstzinnig experiment aanbieden voor wetenschappelijk psychologisch onderzoek.
Eventueel een nieuw perspectief kunnen bieden voor dat wat als 'werkelijk' wordt ervaren.
Of het geboden perspectief van het nu als adaptatie-proces in een oneindige en onbegrensde natuur een nieuw idee is, vindt i<v niet zo interessant. Belangrijker is dat duidelijk wordt of de via deze website naar voren gebrachte theorie slechts een hypothese zal blijven of dat de theorie een wetenschappelijke onderbouwing blijkt te hebben. Door een groter psychologisch inzicht dat met die onderbouwing vervolgens verwacht kan worden, onder andere doordat mensen het belangrijk gaan vinden zichzelf aan onderzoek te onderwerpen zoals in het hoofddoel hiervoor is omschreven, zal wederzijds begrip hopelijk worden vergroot. Misschien kan dan zelfs een brug worden geslagen tussen de wetenschap, levensbeschouwingen
en religies, zodat duidelijk wordt waarop levensbeschouwingen en religies zijn gebaseerd. Dat laatste vormt in i<v>s beleving de basisvoorwaarde voor Duurzame Ontwikkeling (DO), ook als een proces van contra-adaptatie te beschouwen en waardoor i<v verwacht als mens een hoger beschavingsniveau te kunnen bereiken.
Periode mei-augustus 1993.
Een drieluik dat beperkt is gebleven tot een aantal schetsen en dat een eerste poging tot synthese van kunst, filosofie en wetenschap was. I<v wilde tijdens de lifestyle erotiekbeurs in november 1993, 'Erolife93', exposeren (wat helaas niet doorging). Het was een voorzichtige poging om tot een concrete uitwerking te komen van een toen nog vaag idee.
-
Geboorte-Leven-Sterfte
Periode 1997 tot heden.
Een gedicht, opgezet als een drieluik. Bedoeld als compositie bestemd voor een Drieluik-O project.
Zie verder: parallel lopende projecten.
-
Menselijkheid
Periode 1998-2000.
Een door een veranderde leefsituatie gestaakt essay met betrekking tot de essentie van mens-zijn.
-
Duurzame Ontwikkeling (D.O.)
Als bestuurslid van de Stichting Bewust Leren Omgaan met Milieu (BLOM) in de gemeente Renkum was i<v gedurende de jaren 2000-2004 als mede initïatiefnemer van een 'werkgroep voor een duurzame maatschappij (WDM)' betrokken bij de vraag hoe in het lokale bestuur een invulling is te geven aan D.O., hoe kon dat worden uitgewerkt tot gemeentebeleid. Dat zou zich dan moeten vertalen in een juiste afweging van economische, ecologische en sociale belangen, echter op grond van criteria die op dat moment voor m>i<v nog volstrekt onduidelijk waren.
Door de enorme gecompliceerdheid van het vraagstuk en het lezen van de beschikbare literatuur daarover, begon i<v vervolgens steeds meer te beseffen dat er toen nog niemand in de wereld de juiste kennis had om die afweging op een verantwoorde wijze te kunnen maken. En nog steeds is er een wijd verbreid gebrek aan kennis en bestaan er veel tegenstellingen in opvattingen over welke criteria voor die afweging de juiste zijn. Niet alleen tegenstellingen maar in bepaalde delen van deze wereld en bevolkingsgroepen zelfs een volstrekt onverschillig staan tegenover het thema. Leefomstandigheden, met daarbij de vraag hoe het leven financieël op orde te krijgen en te houden, of zelfs hoe in leven te blijven, zijn daar niet zelden de oorzaak van.
Onder andere door ervaringen tijdens de werkgroepbesprekingen kwam i<v tot het inzicht dat die tegenstellingen toch vooral een gevolg zijn van verschillen van mening over de vraag 'wie, wat, waar en waarom we zijn'. I<v kwam tot de conclusie dat een algemeen gevoel van urgentie van D.O. wereldwijd niet zou worden ervaren en dat het hele proces van een wérkelijke D.O. gefrustreerd zou worden, als we als mensheid niet in staat zouden zijn een brug te slaan tussen die verschillende opvattingen over het bestaan. Als dat niet zou lukken dan zou D.O. ook niet mogelijk zijn en dus als een utopie moeten worden opgevat.
-
MoNUment-O
Periode begin 2004 tot heden.
Een autodidactische studie psychologie op grond waarvan deze website is bedacht en vormgegeven.
Zie verder: parallel lopende projecten.
-
Het Drieluik-O
Zaterdag 4 juni 2004.
Adaptivistische kunst in de vorm van een uitgevoerde performance in samenwerking met Iris Luttmer (www.iltt.nl) tijdens klub KOE, Den Bosch, beschreven in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¨V.1. Adaptionistische kunst, subparagraaf V¤V.1.3 Drieluik-O (nog in bewerking).
Voor een overzicht van materiaal (teksten, schilderijen en audiovisueel), afbeeldingen en publicaties zie de Webillustratie-O (nog in bewerking).
-
Kleurenstudies
Periode 1997 tot heden.
Ongedateerde Kleurpotlood-tekeningen in de vorm van adaptivistische kunst. Bedoeld als kleurenstudies voor eventuele schilderijen. Een toelichting over de achtergrond van gekozen vormen is te lezen in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¨I.1. Adaptivistische kunst, subparagraaf V¤I.1.4 Het persoonlijke (nog in bewerking).
Voor een overzicht van de tekeningen zie de Webillustratie-O (nog in bewerking).
-
Taalcomposities
Periode 2005 tot heden.
Ongedateerde gedichten opgezet als een drieluik. Bedoeld als composities voor een Drieluik-O project. Zie verder: parallel lopende projecten.
Periode 1997 tot heden.
Adaptivistische kunst dat verwerkt gaat worden in een geluidsdrager. Het is een taalcompositie in de vorm van een drieluik. Het wordt een onderdeel van een nog lopend project waarbij i<v een nieuwe vorm van synergie zoekt van taal, muziek, menselijke emotie en techniek. Voor realisering zoekt i<v een partner die gespecialiseerd is in het ontwerpen van electronische muziekinstrumenten.
Een toelichting over de achtergrond van de gekozen taalcompositie is te lezen in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¨I.1. Adaptivistische kunst, subparagraaf V¤I.1.4 Het persoonlijke.
Voor een overzicht van de composities zie de Webillustratie-O (nog in bewerking).
-
Kunst van Ondernemen van Kunst
Periode 2006 tot heden.
Als hiervoor.
-
Adaptivisme
Periode 2007 tot heden.
Als hiervoor.
-
Theremin-O
Periode 2008 tot heden. Een adaptionistisch kunst experiment waar bovengenoemde taalcomposities deel van uitmaken. Een toelichting wordt gegeven in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¨V.1. Adaptionistische kunst, subparagraaf V¤V.1.3 Drieluik-O (nog in bewerking).
-
MoNUment-O
Periode beging 2004 tot heden.
Een studieproject dat aan de basis ligt van deze website. Het geheel is ook een Adaptionistische kunstvorm. Het 'hoe' en 'waarom' van die studie is beschreven in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1. Het nu, paragraaf V¨V.1. Adaptionistische kunst, subparagraaf V¤V.1.4. MoNUment-O (nog in bewerking).
-
WIT GAT-ZWARTE ZEE
Periode 2007 tot heden.
Een schilderij met acrylverf op linnen in wording. Het wordt een adaptivistisch kunstwerk, geregistreerd als schilderij O-01 waarmee i<v de essentie van een organisatiestructuur van een Kunstbedrijf voor Wonen, Werken en Wetenschap tracht te verbeelden. Een toelichting op het schilderij is gegeven in het in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¨I.1. Adaptivistische kunst, subparagraaf V¤I.1.1. Het bedrijf (nog in bewerking).
Een afbeelding van het schilderij wordt opgenomen in de Webillustratie-O (nog in bewerking).
-
BABYFACE
Periode 2008 tot heden.
Een schilderij met acrylverf op tekenpolyether in wording. Het wordt een adaptivistisch kunstwerk, geregistreerd als schilderij O-02 waarmee i<v de essentie van geldstromen van een onderneming tracht te verbeelden. Een toelichting op het schilderij is gegeven in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¨I.1. Adaptivistische kunst, subparagraaf V¤I.1.1. Het bedrijf (nog in bewerking).
Een afbeelding van het schilderij wordt opgenomen in de Webillustratie-O (nog in bewerking).
-
Potthee-1
Een driedimensionaal kunstobject dat deel gaat uitmaken van een kunstproject in wording. Adaptivistische kunst dat het middelpunt wordt van adaptionistische kunst. Het object wordt geregistreerd als sculptuur O-01.
I<v wil met het project ervaringen opdoen gerelateerd aan het begrip adaptivisme. Een toelichting op het project is gegeven in het Webboek-O onder hoofdstuk
V.1 Het nu, paragraaf V¤I.1. Adaptivistische kunst, subparagraaf V¤I.1.3. Het samenwerken (nog in bewerking).
Een afbeelding van de sculptuur wordt opgenomen in de Webillustratie-O (nog in bewerking).
-
Potsuiker-1
Periode vanaf heden.
Als hiervoor. Het object wordt geregistreerd als sculptuur O-02.
-
Boek-O
Aanvang nadat het websiteproject goed loopt.
Het wordt een grafisch, illustratief adaptivistisch kunstwerk dat de functie heeft van evaluatie-uitgave van het websiteproject dat een adaptionistsch kunstwerk is.
Het zal een in een speciale vorm uit te geven boekwerk zijn inhoudend het Webboek-O en de Webillustratie-O van deze website. Regelmatig zullen dan heruitgaven volgen.
Idee : 4 april 2009, DeSider-O. Concept: (nog in bewerking) Ontwerp: (nog in bewerking) Uitgave: (nog in bewerking).
Postadres:
- Macharislaan 16
- 6874 AR Wolfheze