©                                                             Toekomst             Welkom             Al<-->tijd             Voor<-->waarde

logo MoNUment-O


Voor<-->waarde

_______



Naast het verzoek kennis te nemen van de inhoud van de volgende drie paragrafen, 'luiken' genoemd,
en ook alle overige voorgaande informatie via de pagina Welkom te lezen,
is het voor een goed begrip van deze website ook van belang eerst de pagina Over deze website via de onderste balk te lezen.
Dat laatste vooral voordat iv het websitedeel via Voor . . . . -¦-(Webboek-O) of -¦- . . . . waarde (Webillustratie-O)
onder de titel ' Het Drieluik-O de 2e ' wil(t) bezoeken.

Op dit werk is een Creative Commons (CC) licentie van toepassing met aanvullende voorwaarden.
Zie luik 1, Kopierecht:  I

Deze website moet worden opgevat als een experimenteel zoekproces. Dat komt ook tot uitdrukking in de naam van i<v>s website.
Zie luik 2, Alias: ‹O›

Het zoekproces kan pas succesvol zijn als bezoekers hun ervaringen na bezoek met m>i<v willen delen, met m>i<v in dialoog willen gaan of eventueel anderszins willen participeren in dit of andere door m>i<v genomen initiatieven voor gelijksoortige experimenten.
Zie luik 3, Communicatie: -¦-

                                                                                                    <Waar>-gever:                          logo DeSider-O


_______


           Over deze website             Register incidentele bijdragen             Register participanten



Level A conformance icon, 
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0                          Creative Commons License


Kopierecht


Dit luik geeft 'zicht' op dat deel van wat door m>i<v als 'werkelijk' verondersteld wordt en waarin onder anderen 'de ander' is voorgegaan,
- het Verleden -.


AFWEGING

Moet overdraagbare kennis, elke bijdrage aan vergroting van informatie-inhoud, vrij toegankelijk en onbeperkt beschikbaar zijn voor ieder mens?

Gelijk- of evenwaardigheid vereist dat. I<v hoopt met deze website aan te kunnen tonen dat dat voor ieder mens geldt, dus voor niemand uitgezonderd!
I<v hecht dus grote waarde aan duidelijkheid, openheid en vrijheid van uitwisseling van kennis en inzicht.
Maar wat houdt die opstelling in als het bezoek aan deze website onder strikte voorwaarden door m>i<v wordt toegestaan?
En wat moet verstaan worden onder 'overdraagbare' kennis?
I<v hoopt dat er <waar>-nemers zijn die daarin mee willen denken!

I<v staat niet afwijzend tegenover de opvatting dat het idee van auteursrecht is achterhaald. De bereidheid tot aanvaarding van die opvatting staat niet los van i<v>s ervaringen die mede tot dit initiatief hebben geleid. Een eventuele onderschrijving ervan staat niet los van bewijsbaarheid van i<v>s vermoedens over wat natuur is. Dit zal (m>)iv verder duidelijk worden bij voortgaand bezoek aan deze webside.
Een voorbeeld van iemand die nu al van het achterhaald zijn van auteursrecht overtuigd is vindt iv via het Logos Foundation te Gent(België). Het betreft een schrijven van prof.dr.Godfried-Willem Raes onder de titel "De absurditeit van het auteursrecht", zie I¨V Links / L.: -¦-.
Voor een ander voorbeeld met fundamentele kritiek geleverd op het auteursrecht, zie I¨V Links /G.: -¦-.
Een voorbeeld van inspanningen om in de praktijk goed om te gaan met het auteursrecht, bijvoorbeeld vanuit de behoefte om publiek gefinancierd onderzoek ook publiek toegankelijk te maken, zijn de initiatieven van stichting SURF, zie I¨V Links / S.: -¦-.


CC-LICENTIE

Verleende rechten en gestelde voorwaarden onder CC-licentie sluiten voorlopig het meest aan op i<v>s opvattingen.
De volgende toelichting en toevoeging op deze licentie is echter van toepassing.

Met uitzondering van:
- de uitingsvorm van i<v>s identiteit (i<v>s Alias en overeenkomstig Logo);
- het logo boven aan deze webpagina;
- het gehele ontwerp van de website als een onderdeel van een kunstwerk,
is iedereen vrij om tekst en beeldmateriaal van deze website te kopiëren, te vermenigvuldigen en te verspreiden ten behoeve van de Kunst en Wetenschappen en voor educatieve en andere relevante maatschappelijke doeleinden die gericht zijn op het vergroten van kennis en inzichten, mits is voldaan aan onderstaande aanvullende voorwaarden:

1. Zonder winstoogmerk
De intenties van iedereen die gebruik maakt van de hiervoor beschreven vrijheid van vermenigvuldiging en verspreiding, zullen aantoonbaar in overeenstemming moeten zijn met i<v>s intentie die i<v bij en met het maken van kunst heeft. Dat is uitsluitend tot kennis en inzicht willen komen.
I<v verwacht via deze website geen wezenlijk nieuwe kennis te zullen aandragen. Mocht dit eventueel wel zo worden ervaren dan is elke toepassing van niet eerder gepubliceerde en als gevolg van informatie via deze website nieuw verworven kennis en nieuw verkregen inzicht, zonder op schrift vastgelegde en door m>i<v ondertekende overeenkomst onrechtmatig.

2. Duidelijke bronvermelding
Om duidelijkheid, openheid en vrijheid van uitwisseling van kennis te garanderen en om die kennis juist te kunnen interpreteren, is het een absolute vereiste de bron van die kennis te weten. De voorwaarde die i<v aan m>i<v zelf en aan iedereen die gebruik maakt van de hiervoor beschreven vrijheid van vermenigvuldiging en verspreiding stelt is, dat elke vorm van tekst en beeld via deze website verkregen, zowel in woord als in geschrift vooraf dient te worden gegaan (dus niet achteraf !) van een duidelijke bronvermelding . Het is daarbij niet voldoende te verwijzen naar andere bronnen die verwijzen naar deze bron. Kennis kan niet volledig zijn als niet getracht wordt een zo volledig mogelijk inzicht te verkrijgen in de achtergrond en wijze waarop oorspronkelijke kennis en inzicht is ontstaan en werd en wordt overgedragen.

3. Duurzame Ontwikkeling
Met verwijzing naar de Wereldcommissie voor milieu en ontwikkeling (de "Commissie-Brundtland") in 1987, die Duurzame Ontwikkeling(D.O.) voor het eerst als een mondiale beleids-strategie introduceerde, zie I¨V Links / U.: -¦- , wordt bij D.O.-beleid gestreeft naar een zodanige afweging van ecologische, economische en sociologische belangen, dat daardoor die afzonderlijke belangen niet worden ondermijnd en zomogelijk worden versterkt.

Vragen als, 'wat is de zin van D.O.?' en 'wat is de juiste definitie voor D.O.?', zijn voor m>i<v geen vragen meer en hebben dus niet (meer) i<v>s interesse.
Wel dat streven naar D.O. vraagt om gedegen kennis van vooral ecologische, economische en sociologische aspecten van het menselijk bestaan. Het vraagt om inzicht in alle mondiale verbanden en processen waarin die aspecten een rol spelen. Maar het vraagt van een mens vooral voldoende mate van zelfinzicht en -kennis en van bewustzijn van de relatie van zichzelf met de realiteit waarin wordt geleefd. Dat alles heeft wel i<v>s bijzondere interesse.
Over de criteria die nodig zijn om de uiterst complexe ecologische, economische en sociologische afwegingen te kunnen maken zal wereldwijde consensus moeten bestaan. Het is de vraag of de gehele mensheid ooit bereid en in staat zal zijn 'juiste' afwegingen te willen en kunnen maken. Zonder een wereldwijd hoog ontwikkeld bewustzijn lijkt m>i<v dat in ieder geval onmogelijk. Een inzet voor D.O. wordt door m>i<v dan ook ervaren als een aanzet tot een volgende fase in de ontwikkeling van de mens. Het bereiken van een hogere trap van onze menselijke beschaving. I<v hoopt met dit communicatiemedium daar onder andere een bescheiden bijdrage aan te kunnen leveren.

Van iedereen die gebruik maakt van de hiervoor beschreven vrijheid van vermenigvuldiging en verspreiding verlangt i<v een bijdrage aan het vinden en formuleren van criteria die de juiste afweging van genoemde aspecten mogelijk maken. Een ieder zal moeten kunnen aantonen in welke zin en waarom er een relatie is tussen de drie genoemde aspecten van D.O. en het gebruik van de hiervoor beschreven vrijheid van vermenigvuldiging en verspreiding. Daarbij zal, met verwijzing naar - 1. Zonder winstoogmerk -, bij elke behoefte aan toepassing van eventueel nieuw verworven kennis en verkregen inzicht door bezoek aan deze website m>i<v gemeld moeten worden en aangetoond moeten kunnen worden op grond van welke criteria welke ecologische, economische en sociologische afwegingen daarbij zijn gemaakt.

_______

Terug naar Voorwaarde‹O›

_______


Alias


Dit luik geeft 'zicht' op dat deel van wat door m>i<v als 'werkelijk' verondersteld wordt en waaraan onder anderen i<v-zelf deel neemt,
- het Heden -.

Uit behoefte aan een 'alias' voor i<v>s naam, heeft i<v een keer bewust gezocht naar een woord eindigend op een 'O' als een verwijzing naar onze tijdsbeleving.
i<v probeerde destijds een (eerste) drieluik te maken voor de erotiekbeurs 'Erolife93' eind november 1993. Om meerdere redenen heeft i<v bij nader inzien van deelname afgezien. Naast praktische redenen ontstond bij m>i<v onder andere de vrees dat de context waarin i<v erotiek plaatst door deelname onvoldoende tot zijn recht zou komen. Die context is de nog onbegrepen manifestatie van 'leven' in 'het werkelijke'.

i<v zocht voor i<v>s alias een woord dat een verbinding aan kon geven met erotiek, filosofie en de tijdsbeleving. De 'O' aan het eind moest de relatie aangeven tussen respectievelijk :

O-rgasme . . . . . .ont-staan        erotiek            levensdrift . . . . . . . . .komend van de toekomst;
O-bservatie . . . . ont-dekken      filosofie          levensverwachting. . . .zijn in het heden;
O-vergang . . . . . ont-binden      tijdservaring      levensvervulling. . . . . gaan naar het verleden.
De letters vóór de 'O' moesten een inleiding vormen tot de 'O'.

Uit interesse voor Erasmus heeft i<v destijds ook in een Latijns woordenboek gezocht naar de betekenis van zijn voornaam 'Desiderius' (betekent "de gewenste"). Daarbij stuitte i<v op het werkwoord 'desidero', eindigend op een 'O'. En wat een verrassing!
Om te beginnen sprak de betekenis m>i<v direct aan, namelijk:

"(onder)zoekend zijn"


En inderdaad,
i<v wil 'weten'.

"iets terug willen vinden" -


En ook dat,
i<v wil een meditatieve ervaring van 'weten' tijdens een zeereis (opnieuw?)begrijpen.
Maar ook meende i<v toen een verband te zien met erotiek, filosofie en tijdsbeleving.

Erotiek
Het woorddeel 'desider-' vormt in het latijn ook een inleiding tot nog andere begrippen die een verbinding leggen met erotiek, zoals: -abilis( begeerlijk, onvergetelijk ), -abilus( lust ), -atio of -onis( het verlangen ), -ium( gevoel en/of voorwerp van verlangen, behoefte ).
Dit woorddeel vóór de 'O' kon i<v vervolgens als een naam vormen tot 'De Sider' waarvan de eindboog van de kleine 'r' kon doorlopen tot in het midden van de hoofdletter 'O', de vereniging van het manneijke en vrouwelijke verbeeldend. Zoals 'desider' een inleiding is tot andere begrippen, is 'DeSider' een 'inleiding' tot 'O'. Als geheel een inleiding vormend tot nieuwe 'betekenis', als een 'ode aan het leven'. Het woorddeel 'Sider' verwijst verder naar het Latijnse woord 'sicera', dat 'bedwelmende drank' betekent. Denkend aan 'beneveld' zijn geeft dat associaties met 'door lust bevangen' zijn.

Filosofie
Het feit dat i<v het woord vond bij het zoeken naar de betekenis van de voornaam van de filosoof Erasmus, geeft het woord een (zekere) binding met de filosofie.
Maar belangrijker is dat de betekenis van het woord 'desidero' ook nadrukkelijk verbonden is aan 'willen begrijpen' (zoekend zijn).
Bijvoorbeeld bij de filosofische vraag of alles wel een oorsprong heeft omdat er in onze ervaring aan alles iets vooraf is gegaan (terug vinden), of dat een beleving van tijd gerelateerd is aan een specifieke toestand die deel uitmaakt van iets dat oneindig en onbegrensd 'werkelijk' is.

Tijdservaring
Aansluitend op het voorgaande heeft het werkwoord 'desidero' ook een duidelijke relatie met het ervaren van tijd.
Het 'zoeken' is voor m>i<v een procesmatige en analyserende bezigheid.
i<v presenteert die analyse als een kunstvorm, een meta-analyse,
omdat i<v ook het 'proces van analyse' zelf,
van
           - 'wat naar het verleden is gegaan'
op het
           - 'moment'
om te kunnen

           - 'doorgronden wat van de toekomst komt'
in een poging de

           - 'essentie'
te begrijpen,

wil trachten te analyseren.

Maar de 'O' in i<v>s alias vertegenwoordigd ook de cirkel als beeldelement. De bol en de middendoorsnede daarvan, de (groot)cirkel, vormen het belangrijkste element in al i<v>s kunstuitingen. Het symboliseert het 'Nu'.
Dit wordt nader op deze website toegelicht.

_______

Terug naar Voorwaarde‹O›

_______


Communicatie


Dit luik geeft 'zicht' op dat deel van wat door m>i<v als 'werkelijk' verondersteld wordt en waaruit onder anderen 'de ander' is nagekomen,
- de Toekomst -.

Alles wat deze website betreft maakt deel uit van een onderzoeks-experiment. Bijvoorbeeld ook wat er voor nodig is om deze website te organiseren, maar vooral hoe, waarom, wat en wanneer er op de website iets ge- en beschreven staat en verbeeld wordt.
i<v streeft er naar een zo eenvoudig mogelijk taalgebruik te hanteren en i<v>s uiterste best te doen de website voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Eenvoud is daarbij de richtlijn. Hiervoor maakt i<v gebruik van de aanbevelingen die in dit kader worden verstrekt onder "Richtlijnen voor de Toegankelijkheid van Web Content 1.0" van W3C (zie I¨V Links / W.: -¦-).

Maar eenvoud kan 'op gespannen voet staan' met een gevoelde noodzaak uitgebreid gebruik te maken van alle mogelijke middelen om iets te bereiken. Zoals, vanuit i<v>s veronderstelling van onbalans in de natuur waar i<v verondersteld wordt onder invloed van te staan, bij het vinden van de juiste balans tussen inhoud en vorm door middel van communicatie via een website. Maar vooral ook doordat inhoud en vorm van de site met willekeurige tussenpozen voortdurend veranderen.
Als iv --- iv>s ervaringen daarmee met m>i<v wil(t) delen en misschien zelfs wil(t) bijdragen aan dit kunstwerk, is i<v ---> m>iv zeer dankbaar.
I<v>s werk is conceptueel en i<v ervaart elke vorm, dus ook deze website, als relatief.
Verder beschouw i<v alles wat in de communicatie met m>iv tot uiting komt als een weergave van een stand van kennis op een bepaald moment van een fase in een bewustwordingsproces, en dus niet als dé of een waarheid.

En natuurlijk ook kritiek. Bijvoorbeeld wanneer iv van mening ben(t) dat i<v zelf niet voldoet aan de aan de bezoeker gestelde voor....waarden onder het lid 'Kopierecht', verneemt i<v dat graag van m>iv.

Bij de realisatie van 'georganiseerde', zowel wetenschappelijk, filosofisch als kunstzinnig gestructureerde experimenten, bij deze website maar ook bij de op de site verder genoemde projecten, hoopt i<v naast de bijdragen in de vorm van suggesties en/of opmerkingen van iedereen die dat wil ook op samenwerking met gelijk gerichte en zich betrokken voelende mensen en organisaties. i<v stelt daarbij niet de voorwaarde dat i<v>s uitgangspunten bij die experimenten worden gedeeld en/of worden onderschreven. Wat m>i<v betreft kunnen het pragmatische redenen zijn, gebaseerd op persoonlijke visies die i<v wil respecteren, zolang i<v zich maar niet gehinderd voelt in het bereiken van het doel met i<v>s experimenten.

Voor iv>s eerste oordeel over deze website is een samenvatting geschreven.
Die samenvatting vind(t) iv onder:
Over deze website: -¦-.

Alle reacties van bezoekers die hebben geleid tot een aanvulling of wijziging van inhoud en vorm van deze website, door de bezoeker op te geven als anoniem, namens een organisatie of op persoonlijke titel, worden opgenomen in een
Register incidentele bijdragen: -¦-.

Personen en/of organisaties die met m>i<v samenwerken worden vermeld in een
Register participanten: -¦-.

En verder probeert i<v het verloop van het proces van dit experiment te volgen. Ook dat is een voortgaand onderzoek naar wat, hoe en waarom gegevens vastgelegd kunnen worden in een
Logboek: -¦-.

Mogelijkheden om te reageren op i<v>s website is nog geheel in bewerking . . eventuele reacties in dit stadium voorlopig via:

info@desider-o.nl

¦¦¦

_______

Terug naar Voorwaarde‹O›

_______